Blått ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McGallon
    • April 2021
    • 5

    Blått ljus.

    Hej.
    Hittade en mycket bra liten "föreläsning" på tuben angående om man kan/ska ha månljus i sitt akvarium. Vet att ämnet finns inbäddat i andra trådar, men tycker att det var så intressant att det förtjänar en egen.
    Länk.
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Halvrelevant kanske men jag har någon(billig)belysning från Hygger som har ett förinställt dygnsschema som ett alternativ, tycker det är helt ok och fiskarna verkar uppskatta en mera "naturlig" dygnscykel men det är ju svårt att veta säkert, månbelysningen varar ju dock bara någon timme men lite intressant att kolla då är det allt!

    Inte tid att kolla just nu men något att roa sig med lite senare framåt kvällen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Alger triggas ju som bekant av blått ljus, på min fluvalbelyning kan jag välja färg och har grönt månljus och det är mycket snyggare tycker jag och inte så kallt!
      Hela natten tycker jag inte man ska belysa karet, bara om man har fisk som vallar yngel men annars mår dem bra av vilan dem får i mörker. Jag har mitt månljus inställt på 2 timmar och har även solnedgång innan, allt för att fisken ska få en mjuk övergång!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • McGallon
        • April 2021
        • 5

        #4
        Kände inte till att vissa yngel inte utvecklar synen om de inte har mörkt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Ursprungligen postat av McGallon
          Kände inte till att vissa yngel inte utvecklar synen om de inte har mörkt.
          Om du svarar på mitt inlägg så missförstod du mig. Det kan vara bra med lite nattljus om yngel ska skyddas av föräldrar var det jag menade.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...