LED flummigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    LED flummigt

    Då jag bor i elområde 4 så av någon konstig anledning började jag se över elförbrukningen i huset.
    Jag har ett växtkar , 576 liter Fusion med 320w LED belysning( tot ca 18000 lumen och 4000Par(DSuny/Popbloom)). Har kört dem på 80 % men då jag även kört med karet öppet tänkte jag provat att köra med lock. För att spara på LED ramperna(temperatur) drar jag ner de till 60%. Får se om det fortsätter växa bra :o
    Ibland funderar jag på om det är värt 5000 sek om året i el.
    Har kört med 6st 54 wT5 med reflektorer förr med ungefär samma effekt på växterna som nu när jag kört dessa på 80%. Jäkla energipolitik.... har inte brytt mig förr. Får se vad de går åt nu med stängt lock då doppvärmaren inte går lika ofta.
    Lyssnar gärna på andras tankar i ämnet
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag tänker alltid på hur mycker energi saker förbrukar och jag anpassar mina akvarier så de blir energi smarta!
    Tex mitt 170L Har en led-belysning på 16W en en på 10W och en luftpump på 1,3W som driver min filtrering (sponge filter) och en digital doppvärmare på 125W.
    Har 20 grader inne och 24 i karet så doppvärmaren jobbar inte så hårt och har täckglas på akvariet.

    27,3W totalt
    Den totala förbrukningen för doppvärmaren vet jag inte...

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Man kan ju också fundera på att korta ner belysningstiden. Har man riktigt bra belysning kan man testa ner till 6tim/dygn.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ja det är lite att klura på. Har mätt efter jag dragit ner på belysningen till 60% av de 320w jag har. Med täckskivor drar det 4.8Kw/dygn. Så det blir 4000 om året I el :O
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        Arbetssätt...