Pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winniepin
    • June 2021
    • 16

    Pump

    Vad använder ni för pump för att pumpa i vatten i akvariet? Jag köpte en enheim compact 300 men den var alldeles för klen. Den klarar inte att pumpa vattnet genom min tio m slang upp till akvariet. Har ni några tips på en pump som passar? Jag har en slang på 12/16 mm. Är det bara styrkan alltså l/h som är för mesig?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Jag har en slang direkt från kranen. Från vad ska du pumpa vattnet?

    Kommentar

    • Winniepin
      • June 2021
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag har en slang direkt från kranen. Från vad ska du pumpa vattnet?
      Jag vatten i en hink, men har du något i kranen som ledar vattnet, och hur håller du rätt temperatur?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Hej! jag skruvar bort duschslangen och skruvar på en gardenakoppling och slang.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Här är en perfekt pump om du bara ska fylla akvariet: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...-950-justerbar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Winniepin
            • June 2021
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Här är en perfekt pump om du bara ska fylla akvariet: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...-950-justerbar
            Tack för tipsen! Har duschslangen lite otympligt och den här pumpen ser ju jättebra ut. Men jag tycker att det är kostintag hur den kan vara billigare med 1500l/h när den jag har är 300l/h och är dyrare. Förstår du det?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Ursprungligen postat av Winniepin

              Tack för tipsen! Har duschslangen lite otympligt och den här pumpen ser ju jättebra ut. Men jag tycker att det är kostintag hur den kan vara billigare med 1500l/h när den jag har är 300l/h och är dyrare. Förstår du det?
              Ja den är säkerligen tillverkad i kina eller liknande och har inte ett namn som tex eheim Den kanske låter mycket och är kanske dålig kvalité men det gör ju inget om den bara ska användas till vattenbyte.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Winniepin
                • June 2021
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av åheim

                Ja den är säkerligen tillverkad i kina eller liknande och har inte ett namn som tex eheim Den kanske låter mycket och är kanske dålig kvalité men det gör ju inget om den bara ska användas till vattenbyte.
                Verkligen! Tack igen för tipsen

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  #9
                  JBL ProClean Aqua In-Out Complete är ett rengörings, tömnings och påfyllningsset. Tar bort skadligt avfall från gruset, samtidigt som vattnet byts. Den unika fiskräddande slammsugaren skyddar dyrbar fisk och växter från att sugas in i slangen vid tömning och rengöring av akvariet. Vid påfyllning...


                  Jag använder en sån, köpte på rea för halva priset. Dyr men funkar för mig, hade säkert varit billigare med en Gardena-variant men med denna kan du både tömma och fylla. Går lätt att förlänga.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ursprungligen postat av Farsot
                    https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...Out%20Complete

                    Jag använder en sån, köpte på rea för halva priset. Dyr men funkar för mig, hade säkert varit billigare med en Gardena-variant men med denna kan du både tömma och fylla. Går lätt att förlänga.
                    Jag är motståndare till dem där! Man spolar ju rent vatten samtidigt för att få häverteffekt och det rimmar dåligt med dagens klimatproblem.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Jag använder en gardena slang kopplad till duschslangen för både utsug och fyllnad,utsug till golvbrunnen i badrummet.Har satt på en sil på slangen så sugs inga fiskar med.

                      Kommentar

                      • snikke

                        • December 2007
                        • 134

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim

                        Jag är motståndare till dem där! Man spolar ju rent vatten samtidigt för att få häverteffekt och det rimmar dåligt med dagens klimatproblem.
                        Håller med. Jag använder den som en vanlig trädgårdsslang, hade ju varit billigare med en vanlig trädgårdsslang (hade det tidigare).

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim

                          Jag är motståndare till dem där! Man spolar ju rent vatten samtidigt för att få häverteffekt och det rimmar dåligt med dagens klimatproblem.
                          Jo jag kan hålla med. På sommaren slangar jag ut genom fönstret till blomsterrabatterna. Är det små mängder och små akvarium går ju hink bra. Men får återfyllnad tycker jag den funkar bra.
                          Senast redigerad av Farsot; 09 October 2021, 17:28.

                          Kommentar

                          • A/Wing
                            • July 2021
                            • 49

                            #14
                            Jag slangar ut till rabatter och gräsmattan återfyllnad går via slang från kran

                            Kommentar

                            Arbetssätt...