Har jag rätt belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Har jag rätt belysning?

    Hej, jag har ett 250 liters akvarium, 50x50x100 med Lumax 930P ledbelysning. Jag har tre st men använder bara två.
    Det står 29 watt på dom men misstänker att man i led-världen inte kan jämföra det med lysrör.

    Problemet är att hur jag än gör så får jag problem med alger, problemen har funnits mer eller mindre under dom tre år jag haft akvariet och nu tänkte jag försöka lösa detta. (Har fått väldigt tydliga hintar om att akvariet åker ut om jag inte hittar en lösning).

    Om nu ljuset är rätt så efterlyser jag någon sorts guide till nystart av detta akvarium.
  • lan
    • May 2019
    • 35

    #2
    Är belysningen dimbar så kan du pröva att bara köra 100 % 2 - 3 timmar och resten av tiden lite mindre.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Tycker att 2x29W LED (Lumen?) låter som en rimlig belysning om man inte tillsätter CO2. Belysningstiden skulle jag satt till 6-7tim/dygn. Sen är algproblemen inte lösta med detta utan man får fundera på skötselrutiner, utfodring, dagsljus insläpp, vilka och hur mycket växter man har osv. Det är alltså en massa parametrar som avgör vilka och hur mycket alger som uppkommer i akvariet.

      Kommentar

      Arbetssätt...