Juwel-bänk på "oplant" golv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Athos
    • July 2021
    • 1

    Juwel-bänk på "oplant" golv

    Jag har ett huvudbry angående min Juwel-bänk. Bänken är egentligen för ett Juwel 450-liters, men jag använder den till ett Juwel 350 liters.

    Bänken står på 8 fötter. Jag kontrollerar om det är tryck på alla fötterna genom att försöka föra in några pappersblad under fötterna. De fyra hörnfötterna har tryck, men det är bara delvis tryck på några av de 4 inre fötterna. Under vissa fötter kan jag föra in pappret en bit, sedan tar det stopp.

    När jag tar tag i bänkens nederkant (ungefär mitt på bänken) och drar uppåt, så märker jag att det finns ett visst spelrum innan bänken tar i akvariets nederkant. Det är inget som syns med blåtta ögat, men jag känner det. Vi pratar säkert tiondels milimetrar. Det här har jag testat med ett tomt akvarium på bänken.

    Hur bör jag göra för att få stil på det här? Fötterna är inte justerbara. Lite överdrivet beskrivet så ser framför mig att ett fyllt akvarium kommer "hänga" över den mittersta delen av bänken, och att det då finns risk att botten spricker.

    En annan sak. Hur bör jag kontrollera lutning/vridning på akvariet? Jag har kollat av alla sidor med ett vattenpass, och akvariet verkar luta en aning. Bubblan på vattenpasset är dock inom de två strecken. Det är just vridningen, som jag inte begriper hur jag ska kontrollera.

    Stort tack på förhand!

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    För att kolla att du inte har en vridning så lägger du vattenpasset vid båda långsidorna och kollar så det är lika rakt eller lika snett på båda sidor och sen båda kortsidorna på samma sätt. Att karet lutar lite åt ett håll går bra.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Rätt hopplöst att komma åt alla fötterna om man ställer akvariet utmed och mot en vägg. Hörn- och dom främre fötterna är ju åtkomliga, medans dom två i mitten bak inte är det. Så det är ju dom som är bekymret ifall man behöver justera med mellanlägg för att få stöd även där. På det sätt du beskriver det så låter det som bänken ändå står hyggligt plant och att samtliga fötter i princip har tyck mot golvet? Du kan även kolla med passet på diagonalen, från bakre hörn till främre på motsatta sidan om man säger så.

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        När jag hade 720 och 960 literskar hade jag aluminiumställning där stödet endast var runt karens sidoglas. Då la jag två playwoodskivor på ställningen samt 1 cm isolering i form av cellplast/frigolit. Tyngden av karen fördelades jämnt över hela botten och frigoliten komprimerades knappt alls förutom i ett av hörnen på ett av karen. Jag hade dock justerbara fötter på ställningarna så efter lite justering under några dagar rätade jag ut ställningen och frigoliten flexade tillbaka.

        Justerbara fötter finns ju att köpa för montering på alla möjliga möbler.

        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        Arbetssätt...