Akvarium juwel 240 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    Akvarium juwel 240 liter

    Har skaffat ny akvarium juwel 240 liter..
    Vad ska jag ha innefilter? Har kollat på Eheim biopower innerfilter 240 är den bra?? Eller aquasel turbo innefilter 1000 ??
    Hur mycket väger ska jag ta sand grus ? 40-45 kg? Vilken sand grus??
    Vad ska jag ha lys rör ? Hur kallt i akvarium?
    Sylvania aquastar t5 54 watt 1047 ???
    Har bestämt mig kör utan dropvärm med fiskar tex Guldbarb. Praktbarb co...
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Va kul att vara i uppstarten så här Jag har ett eheim biopower 240 och visst är det tyst och bra kvalité men den suger allt vatten genom en pytteliten svamp i botten och den sätter igen på nolltid och sen är flödet från pumpen väldigt svagt så nä en leksak tycker jag. Aquael turbo där pratar vi filter, den har ett skitbra flöde är tyst och har en exeptionellt stor filtervolym för att vara ett innerfilter så den är mitt val!

    Sand på botten tycker jag är snyggast (inte den bruna sandlådesanden dock) och typ 40 kg kanske räcker, det har jag ingen bättre koll på än va du har
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Jag skulle nog satsa på ett ytterfilter till det akvariet.

      Sylvania Aquastar är mitt favoritrör,bra för växter och fiskars färger.
      Senast redigerad av Christer5; 29 June 2021, 10:52.

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        Hej har pratat med Herkules zoo I Göteborg och ska ha aquasel turbo innefilter 1000 liter per tim . Och ska nog ha Day Light juwel o nån kallt.. Ska köp där och även lite stenar o rötter o ca 35-40 l sand grus från den..
        Hur många ska jag ha
        Guldbarb är 7 liter per fisk × 10 st blir 70 liter?? Kan 15 st slut 105 liter??
        Praktbarb 8 liter per fisk x 10 st blir 80 liter ?? Kan 15 st slut 120 liter??
        Måste ha botten fiskar? Tex garra pingis??
        Hur räkning blir det rätt??
        Mvh Klas Bengtsson

        Kommentar

        • Klas Bengtsson

          • March 2007
          • 424

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Va kul att vara i uppstarten så här Jag har ett eheim biopower 240 och visst är det tyst och bra kvalité men den suger allt vatten genom en pytteliten svamp i botten och den sätter igen på nolltid och sen är flödet från pumpen väldigt svagt så nä en leksak tycker jag. Aquael turbo där pratar vi filter, den har ett skitbra flöde är tyst och har en exeptionellt stor filtervolym för att vara ett innerfilter så den är mitt val!

          Sand på botten tycker jag är snyggast (inte den bruna sandlådesanden dock) och typ 40 kg kanske räcker, det har jag ingen bättre koll på än va du har
          Ja jag ska skaffa det med som du skrev...

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag skulle nog satsa på ett ytterfilter till det akvariet.

            Sylvania Aquastar är mitt favoritrör,bra för växter och fiskars färger.
            Har bestämt mig ta innefilter välja på den aquasel turbo innefilter. Är så inte kunnig bra på den om yttre filter.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Ursprungligen postat av Klas Bengtsson

              Har bestämt mig ta innefilter välja på den aquasel turbo innefilter. Är så inte kunnig bra på den om yttre filter.
              Det blir säkert bra med det filtret du valt,Juwel Day Light är ett bra rör så gå på det tillsammans med något annat,jag har tidigare haft två Day Light och det fungerar även bra.

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5

                Det blir säkert bra med det filtret du valt,Juwel Day Light är ett bra rör så gå på det tillsammans med något annat,jag har tidigare haft två Day Light och det fungerar även bra.
                Pga ska köra utan dropvärm och låter följa med som inom grader.. testa på den nytt ...
                Hur får många fiskar i 240 liter ?? Jag tänker räkning om guldbarb o praktbarb. Har 10 kilfläckbora här i 63 liter men ska flytta till 240 liter.

                Kommentar

                • Klas Bengtsson

                  • March 2007
                  • 424

                  #9
                  Vill veta hur många får jag ha Guldbarb ?? Praktbarb ?? 10 o 10 st ??? Sen leta botten fiskar malar el algätare??

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av Klas Bengtsson
                    Hej har pratat med Herkules zoo I Göteborg och ska ha aquasel turbo innefilter 1000 liter per tim . Och ska nog ha Day Light juwel o nån kallt.. Ska köp där och även lite stenar o rötter o ca 35-40 l sand grus från den..
                    Hur många ska jag ha
                    Guldbarb är 7 liter per fisk × 10 st blir 70 liter?? Kan 15 st slut 105 liter??
                    Praktbarb 8 liter per fisk x 10 st blir 80 liter ?? Kan 15 st slut 120 liter??
                    Måste ha botten fiskar? Tex garra pingis??
                    Hur räkning blir det rätt??
                    Mvh Klas Bengtsson
                    Starta med några Praktbarber för att köra in filtret och akvariet,mata sparsamt i början.Du kan senare utöka antal av Praktbarber.Guldbarber kan vara lite skygga i början men blir även dom vackra.
                    Jag skulle senare ha ett litet stim med Corydoras pansarmalar som botten fisk, dom är väldigt trevliga att ha och äter på botten.

                    Kommentar

                    • Klas Bengtsson

                      • March 2007
                      • 424

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5

                      Starta med några Praktbarber för att köra in filtret och akvariet,mata sparsamt i början.Du kan senare utöka antal av Praktbarber.Guldbarber kan vara lite skygga i början men blir även dom vackra.
                      Jag skulle senare ha ett litet stim med Corydoras pansarmalar som botten fisk, dom är väldigt trevliga att ha och äter på botten.
                      Har tittat på den Fläckig pansarmalar 6 grupp?? Och har själv två otocinclus malar hemma. Tror jag ta första guldbarb med kilfläckrasbora senare praktbarb 1-1.5 månad vill först Guldbarb pga ute varmt nu då får jag lära .. Själv har haft malawiciklider I.många år innan o sålt den förra veckan..

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av Klas Bengtsson
                        Vill veta hur många får jag ha Guldbarb ?? Praktbarb ?? 10 o 10 st ??? Sen leta botten fiskar malar el algätare??
                        Börja med att ha tio av varje när karet är inkört båda arterna blir ganska stora.

                        Kommentar

                        • Klas Bengtsson

                          • March 2007
                          • 424

                          #13
                          Min gamla 375 liter karet

                          Kommentar

                          • Klas Bengtsson

                            • March 2007
                            • 424

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5

                            Starta med några Praktbarber för att köra in filtret och akvariet,mata sparsamt i början.Du kan senare utöka antal av Praktbarber.Guldbarber kan vara lite skygga i början men blir även dom vackra.
                            Jag skulle senare ha ett litet stim med Corydoras pansarmalar som botten fisk, dom är väldigt trevliga att ha och äter på botten.
                            Vill veta hur många fiskar får i 240 liter juwel akvarium???

                            Kommentar

                            • Klas Bengtsson

                              • March 2007
                              • 424

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5

                              Börja med att ha tio av varje när karet är inkört båda arterna blir ganska stora.
                              Har tänkte ta 10 första guldbarb. 6 fläckig pansarmal o lite mer otocinclus malar ??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...