Skadat silikon på utsida akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helen111
    • July 2017
    • 24

    Skadat silikon på utsida akvarium

    Hej!
    Jag har ett 56-liters akvarium där katten har klöst bort ett par cm silikonsträng från botten och upp i skarven mellan kortsida och långsida har det visat sig. (Ingen metallram.) Jag upptäckte det när dottern hittade silikonet på golvet. Jag kände då vid skarven och där kom det ur fukt/vatten mot ett papper. Nu är fiskarna i en balja, akvariet tömt och rengjort och sedan..? Kan jag lägga på ny silikon på utsidan? Vilken sort? Är det risk att det inte blir bra och att akvariet går sönder/ det blir en stor läcka?
    Tacksam för hjälp!
  • RickardN
    • April 2020
    • 83

    #2
    Jag skulle nog säga att ett sånt litet akvarium inte är värt att laga för din del.
    De finns ofta som bortskänkes alt för en mindre summa, motsvarande en tub akvariesilicon.

    Kommentar

    • Helen111
      • July 2017
      • 24

      #3
      Tack för svar!
      Men om jag ändå vill laga, är det avancerat att få det tätt?

      Kommentar

      • RickardN
        • April 2020
        • 83

        #4
        Nja, jag har limmat några akvarium och det är en del pyssel.
        Framförallt renligheten!
        Ska du laga en liten läcka så är det i princip bara att dutta på silicon.
        Men det måste vara rent om det ska fästa!
        Peta/skrapa bort allt löst silicon och tvätta med lämpligt lösningsmedel.

        Kommentar

        • RickardN
          • April 2020
          • 83

          #5
          Men man blir ju lite nyfiken..
          Silicon mellan glasbitarna som sitter bra är ganska hårt..
          Vad har du för katt??

          Kommentar

          • Helen111
            • July 2017
            • 24

            #6
            Ok, tack för råd!

            Kommentar

            • Helen111
              • July 2017
              • 24

              #7
              Ursprungligen postat av RickardN
              Men man blir ju lite nyfiken..
              Silicon mellan glasbitarna som sitter bra är ganska hårt..
              Vad har du för katt??
              En nyfiken och fiskeintresserad liten innekatt samt en stor fiskintresserad ute-/och innekatt. Bondkatter båda två. Misstänker i alla fall dom eftersom dom gärna sitter vid akvariet och försöker fånga fiskarna från utsidan.
              Jag är lite i valet och kvalet att avveckla akvariet så är inte så sugen på att bära in ett nytt till de fiskar som är kvar..
              Senast redigerad av Helen111; 10 June 2021, 22:47.

              Kommentar

              • RickardN
                • April 2020
                • 83

                #8
                Ursprungligen postat av Helen111

                En nyfiken och fiskeintresserad liten innekatt samt en stor fiskintresserad ute-/och innekatt. Bondkatter båda två. Misstänker i alla fall dom eftersom dom gärna sitter vid akvariet och försöker fånga fiskarna från utsidan.
                Jag är lite i valet och kvalet att avveckla akvariet så är inte så sugen på att bära in ett nytt till de fiskar som är kvar..
                Jag skulle i det fallet undersöka övriga siliconet noga..

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Helen111
                  Tack för svar!
                  Men om jag ändå vill laga, är det avancerat att få det tätt?
                  nej det påverkar ju inte hållbarheten utan bara att det håller tätt så det lagar du enkelt https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...kon-svart-8-ml
                  Sen kan du skydda kanterna med svart eltejp och det ser ganska bra ut också.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Helen111
                    • July 2017
                    • 24

                    #10
                    Det visade sig vara ett gott råd.. upptäckte ett par små defekter till, silikonet slutet inte riktigt till mot glaset samt ett hack till. Då är det bara att slänga hela akvariet då.

                    Kommentar

                    • Helen111
                      • July 2017
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim

                      nej det påverkar ju inte hållbarheten utan bara att det håller tätt så det lagar du enkelt https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...kon-svart-8-ml
                      Sen kan du skydda kanterna med svart eltejp och det ser ganska bra ut också.
                      Å detta svar såg jag inte nyss.
                      Jag har upptäckt fler ställen med skada i silikonet men där har jag inte känt läckage. Kan jag bättra på med silikon överallt där det är små skador?
                      Jag är mest ute efter att ha ett akvarium som överlever de fiskar jag har kvar och inte tvärtom..

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ja det ska nog inte vara några problem men när du lagt på Silicon så är det kanske bäst att hitta en lösning så inte katterna kan sitta vid akvariet och klösa
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Ursprungligen postat av Helen111

                          Å detta svar såg jag inte nyss.
                          Jag har upptäckt fler ställen med skada i silikonet men där har jag inte känt läckage. Kan jag bättra på med silikon överallt där det är små skador?
                          Jag är mest ute efter att ha ett akvarium som överlever de fiskar jag har kvar och inte tvärtom..
                          Kanske någon som kan ta över fiskarna ?

                          Kommentar

                          • Helen111
                            • July 2017
                            • 24

                            #14
                            Trodde jag skrev en ny kommentar nyss men jag hittar det inte, ifall det plötsligt blev två inlägg här.

                            Jag lade på ny silikon från insidan och utsidan där skadan var. Härdat i minst tre dygn. Provade med vatten till strax över lagningen idag. Efter några timmar blir det en pytteliten blöt fläck på papper när jag tar med nagel under den ordinarie silikonkanten, ovanför där jag lagat. Det blev ingen vattenprick på papperet under akvariet eller det papper jag lagt över fogen utan bara när jag tryckte med fingret.
                            Jag gissar att det behöver göras om alltihop.
                            Behöver jag då skrapa bort den silikon jag nyss lagat med..? Eller kan jag lägga på mera uppepå och högre upp längs den ordinarie silikonfogen för att ”lappa över” ännu mera?

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Du behöver ta bort den gamla fogen helt och hållet och sedan silikona om det skall bli bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...