Filter tumregel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dany
    • April 2021
    • 18

    Filter tumregel?

    Hej, sitter och kollar igenom diverse websidor som handlar om växtakvarium och algmotverkan.
    En återkommande punkt som nämns är "good filtration" där man skall försöka hålla sig nära som möjligt till "10X" -regeln.
    Detta betyder att filter/pump som används ska ha 10 gånger högre kapacitet x tankvolymen per timme.
    Så, till exempel, bör en 125 liters tank ha ett filter på 1250 liter per timme.
    Låter överdrivet vid första tanken, men tydligen när växterna växer in tenderar de att öka blockflödet, vilket kan ha den negativa effekten på att svälta växterna på CO2 och näring.
    Hur är era erfarenheter med större ytterfilter och tankar med mindre volym?
    Självklart handlar allt om rätt balans ,belysning,temp,näring och underhåll på insidan ,men har man större chanser generellt att hålla det i gång och lyckas ?
    Tittar tex på den nya generation av Eheim Professionel 5e serie, den är fullspäckad med funktioner och inställningar..
    Man blir lätt förvirrad när man börjar titta och jämföra de olika serier och modeller med varandra.
    Vad skall man väga in , vad är viktigt , vad är ointeresant vid val av ett ytterfilter ?

    Senast redigerad av Dany; 30 April 2021, 23:38.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Funderar på hur tumregeln skulle fungera i mitt 350l och ett filter med kapaciteten 3500l/tim. Tror inte ens sanden hade varit kvar i karet . Kör med 1500l/tim nu och det är lite på gränsen för vad som verkar vettigt, iaf. i ett växtkar. Man väljer väl också utifrån vilken miljö man vill skapa, och vilka fiskar man tänker ha i karet. Tycker nog att tumregeln känns en aning överdriven. När det gäller val av ytterfilter hade framför allt kikat på filtervolym, integrerad värmare, förfilter och hur lätt det verkar att hantera vid rengöring samt hur det passar in på platsen det skall stå. Det bör ju rymmas i akvariebänken t.ex.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Eheim har ju extremt många olika medeller och har krånglat till det för för att tjäna massa pengar, såg att ett professionel 5e kostar 6000kr utan filtermaterial JÖSSES och ska man fylla med deras media så blir det väl ytterligare 4000 ? Det är sjukt!
      Jag själv har tex ett hang on back filter för 450kr med 2,5L filtermaterial (biobollar och filtermatta på insuget) som flödar 1000L/tim och det skulle klara av att filtrera och cirkulera dom flesta akvarier upp till omkring 300L
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        Jag körde med en gammal Eheim sen slutet av åttiotalet, men bytte till en JBL e902 i höstas till mitt 225L. Den gamla pumpen var ganska underdimensionerad enligt tumregeln ovan, men den funkade. Fick väl göra rent den rätt ofta dock. Anledningen till att jag bytte var att för att få lite mer flöde för att dra runt CO2 bättre. Har väl nu 900l/h flöde, fortfarande för lite enligt tumregeln, men det är mer än dubbelt än den gamla pumpen. Större pump får inte plats i bänken heller. Det som jag tycker är bra med den nya pumpen är snabbkopplingen för att göra rent och de olika facken för filtermedia, men det har väl alla pumpar nu för tiden? Jag kan tänka mig att det är viktigare med bra dimensionerad pump för akvarium utan växter, men det är lite "killgissning".

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Har man tex sand på botten så fungerar ju också det som ett biologisk filter. Cirkulation är ju en viktig del för ett välmående akvarium
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...