Belysning 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #31
    Ursprungligen postat av Hoffa

    Överallt ser man ju att det argumenteras för att det är bra om man kan efterlikna fiskarnas naturliga biotop så varför inte göra samma sak med ljuset, alltså soluppgång och även solnedgång?
    Fast .. vi skälva lever väl inte så naturligt utan i hus och mår väl rätt bra av det ? Fisk som odlas, dvs dom som odlar akvariefisk gör det ju inte i naturliga miljöer utan i bra miljöer vilket är rätt olika. Vad gäller belysning som måste det finns miljoner individer som tittat på fisken när man tänder släcker utan några rapporter om stressreaktioner.
    Hade det varit ett problem hade det varit känt och lösningar funnits för länge sedan. Det där med att efterlikna den naturliga miljön är i mycket en del av hobbyn,. Men ofta bara för att tillfredsställa oss skälva .. inte fisken.

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Ursprungligen postat av åheim
      Har du inget att säga som är vettigt så är det bättre att låta bli
      Så du ändra din ursprungliga text..
      "Du kan fara och flyga Bernt! Stolpskott! Du kan ska ge fan i och blanda dig i mina inlägg, förstår du?!"

      Jag håller med dig att du bör knipa käften har du inget vettig å säga.. Inte mitt fel du ständigt har otur när du tänker



      Kommentar

      • Hoffa
        • October 2002
        • 136

        #33
        Så ja nu uppför ni er i min tråd skapa en egen tråd om ni ska käfta på varan, vi ska hjälpa varann och inte va tykna det hjälper vart fall inte mig och mitt letande efter en bra belysning
        /Jimmy

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #34
          Lycka till Hoffa hoppas du hittr nåt bra lyse, finns ju fler än fluval och akta dig för trollen
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Hoffa
            • October 2002
            • 136

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Lycka till Hoffa hoppas du hittar nåt bra lyse, finns ju fler än fluval och akta dig för trollen
            Som nån sa tidigare, det är en jungel. Men det lutar åt 2 st Fluval AquaSky 2.0, vill man ha lysrör med T5 så är det svårare att hitta en smidig ramp och som klarar skicka ljuset längre ner i karet, då mitt är 60cm högt så lyser ju led bättre där.
            /Jimmy

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #36
              .... Jag har ju faktiskt en Lumax led också kom jag på (Fluval har så otroligt bra styrning och min Lumax har en traditionell dosa som jag köpt till som är krångligare att programmera så den föll i glömska liksom men annars är det väldigt fint ljus i den och vitare än fluval) det är en mycket bra led men den har inga fästen till akvariekanten utan man ska lägga den direkt på täckglas eller mittstag. En sunriser till den kostar 689kr https://www.akvariumkungen.se/belysn...plant-38w.html
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • snikke

                • December 2007
                • 135

                #37
                Ursprungligen postat av Hoffa

                Vad kör du med för ledramp då?
                Jag har denna: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...amp-48w-100-cm till mitt 225L. Den styrs via wifi. En bra grej, inte så viktigt kanske, är att den efter strömbortfall kopplar upp sig igen och får rätt tid, såvida inte routern ballat ur. Jag kör inte på max, ca 80%.

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #38
                  Ursprungligen postat av snikke

                  En bra grej, inte så viktigt kanske, är att den efter strömbortfall kopplar upp sig igen och får rätt tid, såvida inte routern ballat ur.
                  Det tycker jag är viktigt och det är en funktion som jag tror saknas på Fluval Aquasky.
                  Om jag förstått det rätt (har inte provat) så nollställs dina timerinställningar vid ett strömavbrott på Aquaskyn. Vilket kan vara tråkigt om man är borta någon vecka. Att lära sin mor eller far (eller annan fiskvakt) att använda en Fluval app är nog i mångas fall svårt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #39
                    Ja jag tror faktiskt att det är så att fluval inte tänds efter ett strömavbrott och det är ju skitdumt, den nollställs inte men man måste gå i appen och tända den igen. Ska kolla närmare när jag kommer hem....
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #40
                      Jo nu har jag kollat och är fluval aquasky inställd manuell så startar den som vanligt efter strömavbrott MEN kör man på autoläge (alltså med soluppgång/nedgång) så nollställs klockan till 00:00 vilket betyder att den kommer starta efter 10 timmarom du tex har uppgång kl.10.00 fast då kanske klockan är 3 på natten... Växterna kommer inte dö om du är borta 2veckor vilket är bra men det blir lite förvirrande för fisken Det enda man behöver göra för att få tillbaka den korrekta tiden på rampen är att starta appen!
                      Senast redigerad av åheim; 27 April 2021, 16:27.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        • October 2002
                        • 136

                        #41
                        Tycker det är för mycket pengar 3895kr för Juwel's lampa
                        /Jimmy

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #42
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jo nu har jag kollat och är fluval aquasky inställd manuell så startar den som vanligt efter strömavbrott MEN kör man på autoläge (alltså med soluppgång/nedgång) så nollställs klockan till 00:00 vilket betyder att den kommer starta efter 10 timmarom du tex har uppgång kl.10.00 fast då kanske klockan är 3 på natten... Växterna kommer inte dö om du är borta 2veckor vilket är bra men det blir lite förvirrande för fisken Det enda man behöver göra för att få tillbaka den korrekta tiden på rampen är att starta appen!
                          Ah, okej! Tack för klargörandet.
                          Jag har bara kollat på autoläget då manuellt läge känns som lite bortkastad potential.
                          För övrigt tycker jag aquaskyn ger ett väldigt behagligt ljus. Dessutom är den slimmad och hyfsat snygg.

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            #43
                            Ursprungligen postat av Hoffa
                            Tycker det är för mycket pengar 3895kr för Juwel's lampa
                            Håller med

                            Kommentar

                            • snikke

                              • December 2007
                              • 135

                              #44
                              Ja, Juwel är dyr och hade jag haft lika stort akvarium som du hade jag inte köpt den eller om det nu blir flera såna.

                              Kommentar

                              • Hoffa
                                • October 2002
                                • 136

                                #45
                                Hade vart kul att se nån som har Fluval Plant 3.0 59w, och vad som tycks om det.
                                /Jimmy

                                Kommentar

                                Arbetssätt...