Fluval FX6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    • October 2002
    • 136

    Fluval FX6

    Funderar på skaffa ett Fluval FX6 till mitt 540l kar, är det filter materialet som följer med tillräckligt eller ska man komplettera med nåt annat material i nåt av facken, tycker det är en massa filtermatta och väldigt lite keramisk filtermedia, i dagsläget går det ett JBL CristalProfi E902 men det filtrerar bara 900l/tim och vill inte ha ett innerfiler i karet. Eller finns det andra ytterfilter som är bra/bättre, dock tycker jag Eheim ytterfilter är överprisade.
    Senast redigerad av Hoffa; 07 April 2021, 14:48.
    /Jimmy
  • Gäst

    #2
    Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå. E902 och FX6 har ungefär samma filtervolym 4,7 - 5.9 liter biologiskt. Du får mer vatten rörelse men inte mycket mer filtervolym på det bytet och det är ju filtervolymen som filtrerar. JBL 1502 - 1902 har större filtervolymer 8 - respektive 10 liter biologiskt. Är du nöjd i övrigt med JBL ger dom ju mycket filtervolym för pengarna. Vill du ha mer vattenrörelse så en cirkulator kanske?

    Kommentar

    • Hoffa
      • October 2002
      • 136

      #3
      Mitt JBL CristalProfi E902 ska vara i ett 400l kar och tänkte då skaffa ett med mer vatten rörelse, kör idag med ett Eheim innefilter som kompliment till E902 men det är så kraftigt för mina idag små SA, enligt nån kalylator så ska ett 540l kar ha en genomströmning på 1400l/tim.
      /Jimmy

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Det finns mängder med tumregler inom denna hobby. Frågan är till vilken nytta?
        En del fisk vill ha stillastående vatten, en del mer rörligt. Det beror ju lite på fisken.
        Vad gäller filtret så ska ju mer vatten volym förändra något. Större pump på filtret ger givetvis snabbare mekanisk rening. Vilket är bra om vattnet är grumligt av partiklar.
        Men det ger ju inte bättre biologisk rening. Snurra runt vatten renar ju inget i sig biologiskt. Är vattnet bra syresatt så filtret får nog med syre ser jag ingen uppenbar vinst med att snurra runt mer vatten om det inte gör att fisken trivs bättre om vattnet rör på sig. Fluval FX6 är ett bra filter. Bättre än JBL CristalProfi E902 vad gäller biologisk rening?
        Inte mycket om vattnet är tillräckligt syresatt och man har likvärdigt fillermaterial i dom. Många interfilter för 400 literskar har inte i närheten av 902;ans filtervolym.
        Vill du ha mer vatten rörelse. Byt. Vill du ha bättre biologisk rening.. Frågan om det blir det i praktiken? Jag skulle nog valt en liten Aquael - Circulator 1000 - CyberZoo så jag får vatten rörelserna där jag vill och bättre syresättning av vattnet. Som ett alternativ. JBL filtren har bra medföljande filtermedia. Fluval mindre bra, mer keramisk filtermedia är nog på sin plats. Byter du så ta den keramisk filtermedia du har i 902;a som är inkörd redan som komplement i
        ett eventuellt FX6

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Som Bernt G redan sagt så till vilken nytta? Har du ett gäng mindre sydamerikanska fiskar? Så kan det tex vara tillräckligt med ett svampfilter som drivs av en luftpump på ett par hundra L/tim. Så det beror på vad som finns i karet och hur många.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Hoffa
            • October 2002
            • 136

            #6
            2 st Guldsömmar ca 10cm men växer en del, 5st Rödskuldrad hantel och 2 Salvini varav den ena ska bort då jag tror det är 2 hanar och en Plecomal
            /Jimmy

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jaha ja.. ja men då är väl en fx6 ett bra alternativ, många tycker om det filtret. Jag leder ju själv aldrig ut vatten ur karet så lösningen för mig skulle vara 2 hang on back filter eller nåt i den vägen.
              Senast redigerad av åheim; 08 April 2021, 09:30.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Hoffa
                2 st Guldsömmar ca 10cm men växer en del, 5st Rödskuldrad hantel och 2 Salvini varav den ena ska bort då jag tror det är 2 hanar och en Plecomal
                Låter som rätt lite fisk. Jag kan inte arterna så jag titta lite på dom i zoopets artbeskrivningar. Jag finner väl inget som tyder på att ett E902 är "för litet" med de fiskarna.
                Ett fx6 ger mer vattenrörelse, men det gör även en cirkulator. Vad gäller reningen så är det ju inte mer fisk än ett svampfilter klarar det galant som nämnts.

                Kommentar

                • Hoffa
                  • October 2002
                  • 136

                  #9
                  Om jag behåller E902 filtret och skaffar en streamer vilken bör man då gå för
                  /Jimmy

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    två förslag
                    Aquael - Circulator 2000 - CyberZoo
                    Aqua Nova - Cirkulationspump NPH1800 - CyberZoo
                    Fluval Sea CP3 - 2800l/h - CyberZoo

                    eller tre

                    Kommentar

                    • Hoffa
                      • October 2002
                      • 136

                      #11
                      Det behöver inte va större kapacitet än så?
                      /Jimmy

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hoffa
                        Det behöver inte va större kapacitet än så?
                        Större än vad?
                        Tar du ett Juwel 450 liters så säljs det med ett inner filter som har ett flöde på 1000 liter timmen. Aktiva filter volymen är mindre än ditt 902 och det fungerar bra eller mycket bra ensamt sett till funktion. Jag tycker inte om dom för dom är stora och sitter inne i karet. Men dom gör sitt jobb som filter helt ok om dom fylls med lämplig filtermedia.
                        Gör du jämförelsen med ett sådant så har du ju bättre både filtervolymer och flöden med ditt 902 + en liten cirkulator på 500 liter timmen.
                        Juwel mäter volymen invändigt, faktisk volym så dom brukar vara större än många andra kar där volymen anges utvändiga mått.
                        Filter System Bioflow M, L, XL: Juwel Aquarium (juwel-aquarium.de)

                        Kommentar

                        • Hoffa
                          • October 2002
                          • 136

                          #13
                          Jo men det jag menar är att dom streamers du länka till ger tillräcklig ytrörelse på mitt 540, har ingen kunskap om streamers, så all info är bra info och det tackar jag för.
                          /Jimmy

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hoffa
                            Om jag behåller E902 filtret och skaffar en streamer vilken bör man då gå för
                            Jbl 902 körde jag i ett 150L och tyckte det var precis lagom så i ett 540 känns det lite svagt... ytterfilter ger ju också bara ca 50-60% av det uppgivna flödet så en 902.a ger nog inte mer än 5-600L/tim. Kan tycka att det kan vara bra med lite mer syresättning för ett ytterfilter syresätter dåligt och all filtermedia med avfall och bakterier slukar en del syre också. En sterampump riktad mot ytan syresätter bra, ett hangon back filter likaså och sen finns ju luftpumpar tex finns en tyst aquaforte v-10 som syresätter effektivt och är ett bra alt. https://boanas-mobil.ecwid.com/Aquaf...-Set-p78279571
                            Nytt ytterfilter eller ej så tycker jag du ska öka syresättningen.
                            Senast redigerad av åheim; 08 April 2021, 22:14.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim

                              Jbl 902 körde jag i ett 150L och tyckte det var precis lagom så i ett 540 känns det lite svagt... ytterfilter ger ju också bara ca 50-60% av det uppgivna flödet så en 902.a ger nog inte mer än 5-600L/tim. Kan tycka att det kan vara bra med lite mer syresättning för ett ytterfilter syresätter dåligt och all filtermedia med avfall och bakterier slukar en del syre också. En sterampump riktad mot ytan syresätter bra, ett hangon back filter likaså och sen finns ju luftpumpar tex finns en tyst aquaforte v-10 som syresätter effektivt och är ett bra alt. https://boanas-mobil.ecwid.com/Aquaf...-Set-p78279571
                              Nytt ytterfilter eller ej så tycker jag du ska öka syresättningen.
                              Varför skulle nu ytterfiler ha större flödesreducering än andra filter? Sant att flödar är lägre än det angivna men det gäller alla filter. Mitt 1502 flödar långt mycket mer än mitt juwel inner filter. Mitt juwel inner filter som är som 902 i flöde men mindre i faktisk filtervolym ifrågasätts inte. Varken vad gäller syresättning eller filtrerings förmåga.
                              Kan heller inte se något behov av mer syresättning av vattnet då TS har lite fisk. Fö syresätter ytter filter lika bra eller dåligt som alla andra filter. Har överhuvudtaget inget med saken att göra vad gäller syresättning eller syreförbrukning. Syresättning med hjälp av luftpump avfärdasav de flesta som icke fungerande men dom tar med sig koldioxiden ut från karet som växter behöver.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...