Fluval FX6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av Hoffa
    Jo men det jag menar är att dom streamers du länka till ger tillräcklig ytrörelse på mitt 540, har ingen kunskap om streamers, så all info är bra info och det tackar jag för.
    Dom ger alla flöden som är två tre gånger mer än ditt ytter filter ger (eller ett juwel inner filter för samma storlek på kar)
    Riktar du en streamers flöde (oberonde av storlek) + ditt inner filter så det skapar en rörelse på ytan har du all syresättning du någonsin behöver. Risken är väl mer att vattnet blir för strömmande för dina fiskar. Nu vet jag inte din fiskars behov av strömmande eller stilstående vatten. Det är artberoende. Allt från visa Malawi-ciklider
    som vill ha bra fart på vattnet till knapp simkunniga slöjskärtar som vill ha stillastående.

    Kommentar

    • Hoffa
      • October 2002
      • 136

      #17
      Ok ska ta och köpa en liten streamer och byta den mot mitt Eheim 2252 filter. Tack så länge
      /Jimmy

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        vill bara invända mig mot följande citat: "E902 och FX6 har ungefär samma filtervolym 4,7 - 5.9 liter biologiskt". Fx6 har runt 12L filtermedia där en stor del är filtermatta men man kan ju inte utesluta den för den fungerar också effektivt som biologisk media.
        Senast redigerad av åheim; 09 April 2021, 20:04.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          vill bara invända mig mot följande citat: "E902 och FX6 har ungefär samma filtervolym 4,7 - 5.9 liter biologiskt". Fx6 har runt 12L filtermedia där en stor del är filtermatta men man kan ju inte utesluta den för den fungerar också effektivt som biologisk media.
          va bra --- synd bara att den säljs specad med "Har plats med 5,9 liter filtermedia."
          Fluval FX6 (akvarievalvet.se)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Ja det är ju en missvisande och förvirrande information från tillverkaren för dem uppger ju samtidigt att det har 20L filtervolym.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja det är ju en missvisande och förvirrande information från tillverkaren för dem uppger ju samtidigt att det har 20L filtervolym.
              Inte ett dugg förvirrande. ALLA gör ju lika. Man uppger totalvolymen och faktiska aktiva filtervolymen. Så svårt är det väl ändock inte?

              fluval-fx-serien-manual.pdf (cyberzoo.se) sid 44
              6387047_Doc_01_DE_20170619204658.pdf (hornbach.se) sid 21

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Ursprungligen postat av Bernt G

                Inte ett dugg förvirrande. ALLA gör ju lika. Man uppger totalvolymen och faktiska aktiva filtervolymen. Så svårt är det väl ändock inte?

                fluval-fx-serien-manual.pdf (cyberzoo.se) sid 44
                6387047_Doc_01_DE_20170619204658.pdf (hornbach.se) sid 21
                Nä absolut inte. Standarden är att alla uppger filtervolym på behållaren och sen antal liter filtermaterial, inräknat filtermatta, biobollar, sk.biomedia, keramiska ringar eller vad dem nu valt att stoppa i det!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...