Kapad aluminiumram

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Kapad aluminiumram

    Kanske gjort bort mig...?

    För att få plats med ett påhängningsfilter på mitt aluminiumramsakvarium så kapade jag bort en liten del av ramen med en vinkelslip.

    Naturligtvis så blev det en hel del aluminumdamm/spån i akvariet. Jag dammsög bort det mesta innan jag sköljde ur det en gång.

    Nu har jag fyllt upp akvariet och det står på rätt plats. Har ingenting i det förutom lite snäckkross på botten.

    Jag har läst mig till att aluminiumet är särskilt skadligt vid pH under 6,5.

    Då jag brukar ha en hel del grenar, löv och annat organiskt som får ingå i ett kretslopp i akvariet så är det ju ganska tänkbart att pH om något år kommer att sjunka förbi denna nivå. Jag har ca pH 8 ur kranen.

    Min fråga är om eventuella alumiumrester kommer ställa till med problem?
  • Gäst

    #2
    Hypotes: Aluminium är ofarligt att ha i akvariet - Kemi & Vatten - Saltvattensguiden

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ja jag läste faktiskt den tråden innan jag postade.
      Lasse, som jag förstått är en väldigt duktig och erfaren akvarist, skriver ju att han skulle inte ens våga använda ett aluminiumramsakvarium överhuvudtaget om man tänkt sig att hålla pH under 6,5.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Snabb googling:

        "Aluminium is acutely toxic to fish in acid waters. The gill is the principal target organ and death is due to a combination of ionoregulatory, osmoregulatory and respiratory dysfunction." https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1943151/

        Mer googling skulle behövas för att ta reda på vilka koncentrationer som är farliga och om lite sågdamm kvalificerar sig. Känner inte att jag vill ta på mig uppgiften då jag lagt kemi bakom mig för länge sedan.
        Senast redigerad av Fiskburken; 04 April 2021, 22:03.

        Kommentar

        Arbetssätt...