Juwel filter + bottenfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristoffer_T

    • March 2021
    • 7

    Juwel filter + bottenfilter

    Hej,

    Har införskaffat mig ett Juwel akvarium och har läst lite att många tycker att filterna är så där på dessa akvarium.
    Nu har jag ett bottenfilter sedan tidigare så jag tänkte köra med bägge två samtidigt, tankar om detta.
    Blir det kaka på kaka eller kan det faktiskt bli bättre?

    Tacksam för all hjälp
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Kaka på kaka tycker jag. Juwelfiltret är effektivt! Anledningen att jag inte använder mitt är att insugsgallren är så glesa så yngel åker in genom dem och hade också fisk som hoppade ner i filtret ovanifrån, 3 ggr sen tröttnade jag. jag vill alltid ha ett filter som har en filtermatta på insuget som skydd och det är omöjligt på juwelfiltret.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2891

      #3
      Finns ju JUWEL Aquarium | FilterGrid | purchase online (juwel-aquarium.de) ifall man har yngel i karet. Bottenfilter hade jag valt bort för övrigt. Juwels innerfilter är bra som sagt. Lock på filtret ingår ju.
      Senast redigerad av Sleaper; 01 April 2021, 16:10.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Kristoffer_T
        Hej,

        Har införskaffat mig ett Juwel akvarium och har läst lite att många tycker att filterna är så där på dessa akvarium.
        Nu har jag ett bottenfilter sedan tidigare så jag tänkte köra med bägge två samtidigt, tankar om detta.
        Blir det kaka på kaka eller kan det faktiskt bli bättre?

        Tacksam för all hjälp
        Dels kan du ju använda tillbehöret ovan. Dels så kan du ju sätta nylonväv (typ från en fiskhåv) över intagen.
        Jag är ingen vän av dessa juvel filter. Dels att dom inte går flytta. Mitt går flytta då jag gjort om de så det har sugkoppar. In och Fin ett paket sugkoppar 10 kr.
        Dels att dom är fruktansvärt stora. Mitt är 12 liter yttermått. Av dess 12 liter 1 1 liter teknik (pump värmare, korgar osv) 5 liter filtermedia och 6 liter vatten. Fyller man korgarna renar det väl helt ok men det mesta av utrymmet i filtret är faktist bara vatten. Stort och fult.

        Botten filter blir ju vad du gör dom till.
        Köper du ett bra Åleds Akvarium AB - Inlägg | Facebook
        och lägger lämplig filer media på filtret (det blir ju vad du gör det till) så har du ju ett filter som går utan service i åratal och som inte syns.

        Dom är ju lite som filter bakom en bakgrund. Något man bygger själv och där funktion helt beror på hur väl man tänk över hur det ska fungera.
        Botten filter har dåligt rykte för väldigt många byggs för dåligt, ogenomtänkt och en del som säljs är rena skämtet. Bottenfilter UF-24P (ebishop.se) och Bottenfilter (shrimps.se) är väl snarast att likna vid bedrägeri att sälja. Mekanisk extremt dåliga, drivs med luftpump och får dåligt flöde, samt att dom luftar bort din co2.

        Å anda sidan som sagt. Ett bra typ Åleds med en bra circulator och lite tanke på filtermedia över filtret så är det mycket bra filter.
        Det blir vad du gör det till.

        Köra två filter. Tja. Det blir ju inte sämre av det. Tvärt om. Det finns fördelar med två filter utan tvekan.

        Kommentar

        Arbetssätt...