Belysning 60cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björndjur
    • March 2021
    • 33

    Belysning 60cm

    Jag ska uppgradera led-belysningen till mitt akvarium. Just nu har jag en ledramp som tydligen ska ligga kring 7-8 watt. Jag skulle hellre vilja ha angivelse i lumen. Men nu anges ju växternas behov i watt/liter.

    Det jag efterlyser är en ledramp runt 20 watt som inte kostar skjortan. Någon som har förslag?
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Jag köpte efter rekommendation från akvarieimporten, bra pris och verkar fungera(växterna trivs iaf). Om man gillar ljuset är ju alltid en smakfråga men det ser ju också olika ut beroende på akvariets placering, placering av list, vattnets färg och liknande.

    Edit: Såg nu att den är lägre Watt i kortare längd, men om du köper två kanske? (Har själv två fast 92cm varianten).
    Senast redigerad av Munin; 28 March 2021, 09:50.

    Kommentar

    • björndjur
      • March 2021
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Munin
      Jag köpte efter rekommendation från akvarieimporten, bra pris och verkar fungera(växterna trivs iaf). Om man gillar ljuset är ju alltid en smakfråga men det ser ju också olika ut beroende på akvariets placering, placering av list, vattnets färg och liknande.

      Edit: Såg nu att den är lägre Watt i kortare längd, men om du köper två kanske? (Har själv två fast 92cm varianten).
      Intressant! Skruvas en sådan list fast i ett lock eller motsvarande? Hittar jag en bra lösning för att montera de i karet så slår jag nog till på två 50cm.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Jag har bara lagt mina över "mittstagen" men om man inte har något sådant antar jag att det är hänga upp i lock som gäller, eller köra öppet och hänga från hylla ovanför eller taket(om man inte köper sådana som är längre än akvariet då går de ju att bara lägga rakt över).

        På sikt är nog planen att skruva upp en hylla ganska tätt ovanför karet och köra det öppet, fästa listerna i undersidan av hyllan och sedan ha lite blommor etc uppepå med rötterna ner i karet, funderar på om det blir för jobbigt med vattenbyten bara.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13126

          #5
          Kan också rekommendera fluval! https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...quasky-20-led-
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av björndjur
            Jag ska uppgradera led-belysningen till mitt akvarium. Just nu har jag en ledramp som tydligen ska ligga kring 7-8 watt. Jag skulle hellre vilja ha angivelse i lumen. Men nu anges ju växternas behov i watt/liter.

            Det jag efterlyser är en ledramp runt 20 watt som inte kostar skjortan. Någon som har förslag?
            Korrekt att växter inte har ett behov av watt liter. Dom har heller inget behov i lumen utan i uMol (PPFD) Lättast att beskriva det som antalet fotoner som träffar en yta per sekund i ett våglängdsområde som växter kan ta upp genom fotosyntes. Ett exempel Köp Växtbelysning Nelson Garden LED-Lampa 15W med skärm - GardenStore.se

            Du vill dessutom ha ett relativt vitt ljus i oftast i ditt akvarium. Hemma använder vi oftast LED med en färgtemperatur på 2700 medans i akvarier så är 6500 och uppåt lämplig.
            Så högt som 15 000 kan vara helt rätt.
            SolarStinger LED - SunStrip - 600 mm - 12w - CyberZoo

            Du vill dessutom ha ett ljus med stor spridningsvinkel för att undvika mörka zoner i ditt akvarium. 120 garder och uppåt vilket mycket LED INTE har.
            Jämför du LED med lysrör har LED överlägsen livslängd, drar mindre energi men ofta sämre färgåtergivning och usel spridningsvinkel.
            Ofta kombinerar du två eller flera LED lysrör för att få både växtkraft och passande färgåtergivning.

            Multilux med två olika rör som går byta.
            Inbyggnadsbelysning JUWEL Multilux LED 2x10W 60cm - köp på HORNBACH.se

            Fråga.. hur mycket koster en skjorta​​​​​​​?

            Kommentar

            • björndjur
              • March 2021
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Bernt G

              Korrekt att växter inte har ett behov av watt liter. Dom har heller inget behov i lumen utan i uMol (PPFD) Lättast att beskriva det som antalet fotoner som träffar en yta per sekund i ett våglängdsområde som växter kan ta upp genom fotosyntes. Ett exempel Köp Växtbelysning Nelson Garden LED-Lampa 15W med skärm - GardenStore.se

              Du vill dessutom ha ett relativt vitt ljus i oftast i ditt akvarium. Hemma använder vi oftast LED med en färgtemperatur på 2700 medans i akvarier så är 6500 och uppåt lämplig.
              Så högt som 15 000 kan vara helt rätt.
              SolarStinger LED - SunStrip - 600 mm - 12w - CyberZoo

              Du vill dessutom ha ett ljus med stor spridningsvinkel för att undvika mörka zoner i ditt akvarium. 120 garder och uppåt vilket mycket LED INTE har.
              Jämför du LED med lysrör har LED överlägsen livslängd, drar mindre energi men ofta sämre färgåtergivning och usel spridningsvinkel.
              Ofta kombinerar du två eller flera LED lysrör för att få både växtkraft och passande färgåtergivning.

              Multilux med två olika rör som går byta.
              Inbyggnadsbelysning JUWEL Multilux LED 2x10W 60cm - köp på HORNBACH.se

              Fråga.. hur mycket koster en skjorta?
              Tack för ett trevligt svar! Solarstinger såg trevligt ut och hade bra fästen för akvarium.

              Jag vet inte riktigt hur mycket en skjorta kostar. Det beror nog lite på kvalitet.

              Men om en eller två solarstinger räcker för medelkrävande växter så kostar en skjorta runt 1200kr skulle jag säga.

              Kommentar

              Arbetssätt...