Golv/ställning som riskerar att ge vika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Golv/ställning som riskerar att ge vika?

    Det här är ingen höjdarmorgon. Skulle ändra temperatur på doppvärmaren och märkte då att vattenytan längst bak till höger såg hög ut. Fram med vattenpasset och mycket riktigt så har högra bakhörnet börjat fela , antar att det är laminaten/fötterna på ställningen som tryckts ihop ett par millimeter- golvet lutar in mot väggen till höger om akvariet. Jag vet att det stod "helt"(det blir det väl aldrig men såvitt mitt pass kunde avgöra) i lod för drygt tre veckor sedan och nu skiljer det minst 3 millimeter från bakre hörn till främre.

    Jag har ju väldigt svårt att avgöra vad det är som pågår och om det kommer bli värre inom överskådlig framtid men det känns inte alls roligt. Har kollat ut ett annat ställe i lägenheten där golvet är rakt från början(det är dock sämre inredningsmässigt och mitt framför fönster men jag har ju mörkläggningsgardiner). Känns väldigt olustigt att behöva flytta det men för min egen sinnesfrids skull är det nog enda alternativet.

    Hur hade ni resonerat? Känns som jag är en ständig olycksfågel när det kommer till akvarium, men det kanske är någon form av självuppfyllande profetia.
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Är det alltså bara ett av hörnen som sjunkit och inte båda? Då blir det inte ett helt plant underlag och det blir spänningar i karet. Inte bra tyvärr. Vad är det för typ av bjälklag? Trä? Betong?

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av MIL
      Är det alltså bara ett av hörnen som sjunkit och inte båda? Då blir det inte ett helt plant underlag och det blir spänningar i karet. Inte bra tyvärr. Vad är det för typ av bjälklag? Trä? Betong?
      Ja det verkar ju inte bättre än att det bara är ett hörn, åtminstone har det sjunkit mera än det andra. Det är betong under laminat.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Du har väl haft en del bilder på ditt akvarium i olika trådar? Kan du länka så man ser vad du menar med "laminaten/fötterna". Låter lite otroligt att ställningens fötter skulle komprimeras om du inte direkt valt att ställa den på något mindre lämpligt. Jag har ju turen att bo i hus med betong i golvet som är stark nog att tåla lasten från akvarier utan att förändras. Vad har din bostad för bjälklag och vad finns under ytskiktet på golvet? Det viktiga är ju inte att golvet är helt plant, det går ju kompensera för utan att golvet inte förändras av lasten. Jag hade nog tömt karet till minst hälften, lyft de ben som blivit låga och placerat något solitt under den eller de ben som sjunkit till det står i våg igen.
        Nu vet inte jag hur ditt kar ser ut och vilken vikt det har så jag vet inte om det är möjligt att göra.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Munin

          Ja det verkar ju inte bättre än att det bara är ett hörn, åtminstone har det sjunkit mera än det andra. Det är betong under laminat.
          Betongbjälklag och på betongen ligger kanske en stegljudsmatta? Sedan ett laminat? Kan ju mycket väl vara så att betongen inte är helt plan och nu har stegljusmatta laminat "satt sig" på grund av vikten.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #6
            Ursprungligen postat av Bernt G

            Betongbjälklag och på betongen ligger kanske en stegljudsmatta? Sedan ett laminat? Kan ju mycket väl vara så att betongen inte är helt plan och nu har stegljusmatta laminat "satt sig" på grund av vikten.
            Ja alltså jag vet att det inte är plant(golvet alltså), det lutar ganska mycket in emot väggen som står till höger om akvariet men jag har en ställning med ställbara fötter och det var mer eller mindre perfekt (även efter ett par dagar med fyllt vatten) lodat för någon månad sedan.
            Senast redigerad av Munin; 23 March 2021, 07:18.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Jag hitta din projekttråd. Ser att du haft tankar runt att golvet inte är plant. Troligen är det så att laminatgolvet "rider" på betongen där den är hög och i hörnet där det lutar neråt har inte laminatet (samt troligen en stegljudsmatta) inte "nått ner" till betongen på samma sätt. Dvs laminatet har varit starkt nog för att inte helt följa den underliggande betongen. Man brukar kunna höra detta om man slår, stampar på golvet. Även känna det givetvis om man "vet" hur det "ska" låta kännas. Nu har nog golvet satt sig och du får helt enklet loda om karet. Gör det med en del vikt i, halva karet, så golvet inte fjädrar upp under arbetet. Att det inte är plant eller i lod är en sak.. Viktigast är dock att karet belastar alla ben på ställningen likvärdigt.
              Senast redigerad av Gäst; 23 March 2021, 08:18.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Om du har en alu-ställning så skulle jag byta ut den till en riktig bänk, för den är inte känslig på samma sätt för skillnader i golvet
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • snikke

                  • December 2007
                  • 135

                  #9
                  Det går väl ofta att justera fötterna på en alu-ställning, men det är väl svårt att komma åt dem kanske? Har fötter med plastgänga på min, det är inte så bra. Har köpt nya med metallgänga, så nästa gång jag gör om så sätter jag dit dem .

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #10
                    Ursprungligen postat av snikke
                    Det går väl ofta att justera fötterna på en alu-ställning, men det är väl svårt att komma åt dem kanske? Har fötter med plastgänga på min, det är inte så bra. Har köpt nya med metallgänga, så nästa gång jag gör om så sätter jag dit dem .
                    Jo man kan justera fötterna men grejen är att om golvet ger med sig över tid så är du inte med och justerar i samma sekund och vridningen som blir kan knäcka akvariet på en sekund.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bernt G
                      Jag hitta din projekttråd. Ser att du haft tankar runt att golvet inte är plant. Troligen är det så att laminatgolvet "rider" på betongen där den är hög och i hörnet där det lutar neråt har inte laminatet (samt troligen en stegljudsmatta) inte "nått ner" till betongen på samma sätt. Dvs laminatet har varit starkt nog för att inte helt följa den underliggande betongen. Man brukar kunna höra detta om man slår, stampar på golvet. Även känna det givetvis om man "vet" hur det "ska" låta kännas. Nu har nog golvet satt sig och du får helt enklet loda om karet. Gör det med en del vikt i, halva karet, så golvet inte fjädrar upp under arbetet. Att det inte är plant eller i lod är en sak.. Viktigast är dock att karet belastar alla ben på ställningen likvärdigt.
                      Jo tänkte väl också någonstans i de banorna, att golvet kanske "satt" sig(det är trots allt nylagd laminat) och att det därför tryckts ihop mera på högersidan där de sluttar, jag är dock helt okunnig egentligen så allt sånt här är nytt för mig(vet inte om jag finner det lite intressant eller bara skrämmande haha). Det enklaste kanske är att helt enkelt tömma ur det mesta av vattnet och shimsa något under det benet.

                      Angående ytterfiltret så står det i en balja och jag är egentligen inte jätteorolig över det, är nog lite PTSD sedan förra gången det begav sig men det är ju också därför jag försöker vara försiktigare den här gången.
                      Senast redigerad av Munin; 23 March 2021, 17:17.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Munin

                        Jo tänkte väl också någonstans i de banorna, att golvet kanske "satt" sig(det är trots allt nylagd laminat) och att det därför tryckts ihop mera på högersidan där de sluttar, jag är dock helt okunnig egentligen så allt sånt här är nytt för mig(vet inte om jag finner det lite intressant eller bara skrämmande haha). Det enklaste kanske är att helt enkelt tömma ur det mesta av vattnet och shimsa något under det benet.

                        Angående ytterfiltret så står det i en balja och jag är egentligen inte jätteorolig över det, är nog lite PTSD sedan förra gången det begav sig men det är ju också därför jag försöker vara försiktigare den här gången.
                        Troligen döljer laminatet (som är rätt starkt) ett underliggande betonggolv som inte är helt plant. På betongen har man troligen lagt en stagljudsmatta.
                        Typ Smartunderlay+ Pergo 15 m2 620669 Bygghemma.se
                        Som komprimeras över tid där det är hög punktbelastning. Dvs det sjunker lite över tiden. Nu gör det ju det även om du flyttar karet så låt det stå kvar, töm halva typ så det inte fjädrar upp och loda på nytt. Det hela blir ju lite som en fjäder så tömmer du helt kommer det golvet att höja sig lite. Det sätter sig med tiden stabilt, återfjädrar inte, men då pratar vi månader, kanske ett år eller mer.. Troligen har denna sättning pågått hela tiden men du inte sett den. Jag antar dock att 90 av sättningen redan skett så fixar du till det nu så lär det vara stabilt hur länge som helst.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bernt G

                          Troligen döljer laminatet (som är rätt starkt) ett underliggande betonggolv som inte är helt plant. På betongen har man troligen lagt en stagljudsmatta.
                          Typ Smartunderlay+ Pergo 15 m2 620669 Bygghemma.se
                          Som komprimeras över tid där det är hög punktbelastning. Dvs det sjunker lite över tiden. Nu gör det ju det även om du flyttar karet så låt det stå kvar, töm halva typ så det inte fjädrar upp och loda på nytt. Det hela blir ju lite som en fjäder så tömmer du helt kommer det golvet att höja sig lite. Det sätter sig med tiden stabilt, återfjädrar inte, men då pratar vi månader, kanske ett år eller mer.. Troligen har denna sättning pågått hela tiden men du inte sett den. Jag antar dock att 90 av sättningen redan skett så fixar du till det nu så lär det vara stabilt hur länge som helst.
                          Tack igen! Låter ju som det är relativt enkelt åtgärdat. Tanken kring att flytta det var väl mera att jag vet att golvet sluttar där det står medan det finns andra platser där det ser helt rakt ut, men det kan ju som du säger kanske bli ojämnt även där bara att det inte syns för tillfället men jag VET att golvet är ojämnt under där det står, det har det alltid varit, misstänker att det någon gång i tiden funnits en golvbrunn där- synd att den inte är kvar! (gammalt kasernhus).

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Munin

                            Tack igen! Låter ju som det är relativt enkelt åtgärdat. Tanken kring att flytta det var väl mera att jag vet att golvet sluttar där det står medan det finns andra platser där det ser helt rakt ut, men det kan ju som du säger kanske bli ojämnt även där bara att det inte syns för tillfället men jag VET att golvet är ojämnt under där det står, det har det alltid varit, misstänker att det någon gång i tiden funnits en golvbrunn där- synd att den inte är kvar! (gammalt kasernhus).
                            Om problem är stora, dvs stora ojämnheter under laminatet så kan man ju göra lite drastiska åtgärder. Märk upp vart benen står, borra hål i laminatet och ner i betongen några centimeter. Dra ner en plugg och skruv i betongen och låt benen stå på skruven.. Det flyttar sig inte Flyttar du akvariet så bort med skruv och limma, lacka skadan som blev. Nu tror jag inte det behövs men lösningen löser "allt" så vida betongen inte ger efter.. vilket väl inte är troligt.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bernt G

                              Om problem är stora, dvs stora ojämnheter under laminatet så kan man ju göra lite drastiska åtgärder. Märk upp vart benen står, borra hål i laminatet och ner i betongen några centimeter. Dra ner en plugg och skruv i betongen och låt benen stå på skruven.. Det flyttar sig inte Flyttar du akvariet så bort med skruv och limma, lacka skadan som blev. Nu tror jag inte det behövs men lösningen löser "allt" så vida betongen inte ger efter.. vilket väl inte är troligt.
                              Mja vet inte om hyresvärden skulle uppskatta det! Fast det kanske är något som aldrig skulle synas iofs.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...