Juwel filtermedia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    Juwel filtermedia

    Hej har läst många trådar ang detta. Men inte förstått vilket som blir bäst.
    Har ett lido 120 med två filterkorgar. Har svmpar i den övre och nedre. Har nu köpt tre cirax keramik kassetter från juwel. Är det bättre att bytta ut dom de svamparna i botten mot tre av dessa kassetter?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Funkar bra med svampar men nu har du ju kostat på cirax för många pengar så då tycker jag absolut du ska använda dem
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mottinen
      • June 2015
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Funkar bra med svampar men nu har du ju kostat på cirax för många pengar så då tycker jag absolut du ska använda dem
      Då kör jag på de☆☆

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag har en större modell av samma filter och har köpt en cirax och kommer inte köpta fler. Varför. Tja.. korgen är ju halvfull eller halvtom med cirax (beroende på hur en ser det ) så ska jag ha mer cirax kommer jag köpa löst och slå direkt i filtret.
        När jag köpte karet så var en av de saker jag blivit lite trött på är dessa filter. Dels så är det svårt flytta. Ta löst filtret är inte helt enkelt och sedan montera det igen, inte helt enkelt. Serva filtret på plats i karet är ju bara bökigt. Ta ut filtret för expelvis rengöring går ju inte som det är monterat från början.
        Jag har löst det med att montera sugkoppar på filtret så det går ta ut, flytta. Det är stort. Men mycket är inte filtermedia utan bara vatten med plats för värmare, pump. korgar osv.
        Fyller man filter korgarna med lämpliga filter är det helt ok filter, men stora. Rent praktiskt skulle jag (kommer jag) skrota nedre korgen. Kapa korgen och bara ha botten på korgen som stöd för filtermedia. I botten ett blått och över det cirax i lösvikt troligen.
        Dvs nyttja volymen i filtret till mer filtermedia. Inget man behöver göra och det kräver nog att man kan ta löst filtret som jag jag med mitt. När jag köpte min cirax korg kändes det onekligen som en blåsning... mycket korg, mycket luft (som blir plats för vatten) men inte mycket cirax för pengarna.
        Lika med filterkuddar...vilket efla pris för den lilla filterbiten.. köpa matta och skära till ... för en bråkdel av priset ... för ofta ett bättre filter är ett alternativ. Juwel ser nog sälja filtermeda som den kassa kon... som att köpa skrivare till datorn och bli rånad på färgpatroner liksom.


        Kommentar

        Arbetssätt...