Oase Biomaster 350 - 54 kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björndjur
    • March 2021
    • 33

    Oase Biomaster 350 - 54 kar

    Jag köpte ett begagnat ytterfilter för att få lite mer plats och bättre filtrering. Nu får jag en känsla av att vattenflödet är för stort för fiskarna. Tycker inte att de inte kommer till ro som tidigare.

    Filtret är Oase Biomaster 350 och karet är 54 liter. Filtret ska tydligen pumpa 1100 liter i timmen men är nedställt så mycket det går. Det är även spraybar installerat.

    Förstår att filtret är lite overkill.

    Fiskarna är fläckig pansarmal och gul Molly.

    Vad kan man göra för att få lite lugnare vatten?
    Senast redigerad av björndjur; 11 March 2021, 07:28.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Då tar du bort strilröret och sen riktar du utblåset in mot glasväggen. Och man kan också ställa en rot framför utblåset som bryter av strömningarna eller sätta en bit filtermatta på utblåset. Bara fantasin sätter gränser
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • björndjur
      • March 2021
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Då tar du bort strilröret och sen riktar du utblåset in mot glasväggen. Och man kan också ställa en rot framför utblåset som bryter av strömningarna eller sätta en bit filtermatta på utblåset. Bara fantasin sätter gränser
      Med bortplockat strilrör insåg jag att flödet inte alls var så stort som jag trodde. Jag tycker det är svårt att göra en bedömning vilket flöde som är lagomt. Samtidigt som man ville filtrera och tillföra syre till vattnet vill man ju inte trötta ut fiskarna med ett allt för stort flöde. De simmar på bra och tycks inte försöka gömma sig för flödet. Jag har en den platser som de skulle kunna söka sig till för att få lugnare vatten. Iallafall tror jag att det finns sånna platser.

      Har ni något bra knep att testa flödet? Mer än att titta på fiskarna. Pansarmalarna ser ut att tycka om ett starkt flöde. De hänger i hörnet mitt emot hörnet där utloppet från filtret är. Gissar att det är rätt bra flöde just där. De bytte sida när jag flyttade utloppet. Så de vill tydligen vara just i det flödet.
      Senast redigerad av björndjur; 11 March 2021, 14:21.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        om jag vill veta exakt hur mycket flöde jag har så brukar jag låta utblåset spola ner i en hink i 30 sekunder och sen mäter jag hur mycket vatten det är och tar det gånger 120 så får man fram liter per timme! pansarmalar tycker om att upphålla sig i strömt vtten ibland och lugnt vatten ibland. Tex så brukar alla strömlevande fiskar söka skydd vid nattvila och även söka sig till lugna områden vid parning. Jag brukar föredra att ha ett lite lugnare flöde eftersom i ett akvarie kan det var svårt att hitta lite mer stillastående områden och platserna kan bli upptagna av andra fiskar.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av björndjur

          Med bortplockat strilrör insåg jag att flödet inte alls var så stort som jag trodde. Jag tycker det är svårt att göra en bedömning vilket flöde som är lagomt. Samtidigt som man ville filtrera och tillföra syre till vattnet vill man ju inte trötta ut fiskarna med ett allt för stort flöde. De simmar på bra och tycks inte försöka gömma sig för flödet. Jag har en den platser som de skulle kunna söka sig till för att få lugnare vatten. Iallafall tror jag att det finns sånna platser.

          Har ni något bra knep att testa flödet? Mer än att titta på fiskarna. Pansarmalarna ser ut att tycka om ett starkt flöde. De hänger i hörnet mitt emot hörnet där utloppet från filtret är. Gissar att det är rätt bra flöde just där. De bytte sida när jag flyttade utloppet. Så de vill tydligen vara just i det flödet.
          Det är ju inte flödet i sig som skapar vatten rörelsen främst utan att vattnet lämnar strilröret med hög fart och "drar med sig" mer vatten. Vill du minska vatten rörelsen kan du borra större hål och på så sätt sänka vatten hastigheten. Flödet blir större, vatten rörelsen mindre. I stället för att ha inlopp och utlopp diagonalt (standarden) kan du ha dom på samma sida karet och därmed skapa en strömmande zon och en med mer stilla vatten.
          Bra filter.. Man kan aldrig ha för bra. Ställ dock INTE ner flödet för mycket för filtret behöver flöde för att fungera bra. Fixa så det inte blir för strömt i karet med högt flöde i stället. Dvs stora "öppningar" i utblåset, rikta flödet mot något, in och ut nära varandra, samma sida. Finns många lösningar på det.

          Kommentar

          • björndjur
            • March 2021
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Bernt G

            Det är ju inte flödet i sig som skapar vatten rörelsen främst utan att vattnet lämnar strilröret med hög fart och "drar med sig" mer vatten. Vill du minska vatten rörelsen kan du borra större hål och på så sätt sänka vatten hastigheten. Flödet blir större, vatten rörelsen mindre. I stället för att ha inlopp och utlopp diagonalt (standarden) kan du ha dom på samma sida karet och därmed skapa en strömmande zon och en med mer stilla vatten.
            Bra filter.. Man kan aldrig ha för bra. Ställ dock INTE ner flödet för mycket för filtret behöver flöde för att fungera bra. Fixa så det inte blir för strömt i karet med högt flöde i stället. Dvs stora "öppningar" i utblåset, rikta flödet mot något, in och ut nära varandra, samma sida. Finns många lösningar på det.
            Kan vara att jag blev lite nojig ibörjan. Med bortplockat strilrör fick jag lite mindre rörelse men fortfarande en sida med bra drag. Där tycker pansarmalarna om att vara ibland och latja i strömmen. Andra sidan är bra mycket lugnare där de kan ta det lite mer lugnt.

            så nu kör jag med öppna spjäll i filtret. Så på papperet 1100 liter i timmen. Så nog blir det lilla karet filtrerat. I teorien så filtreras hela karet var tredje minut. Måste ju räcka.
            Senast redigerad av björndjur; 20 March 2021, 13:29.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              I teorin 1100 liter timmen.. i praktiken kanske 600. Maxflödet brukar vara något man möjligen når utan filtermedia i filtret och korta raka slangar osv. Men det gäller alla filter så ingen kritik mot ditt. Du får bort "skräp" fort med detta, alltså mekaniska reningen går fort. Bra efter expelvis städning av karet då du fort for bort partiklar som flyter runt.
              Den rening man dock oftast avser, den biologiska påverkas inte nämnvärt av större filter. Du ska ju ha ett filter som är "stort nog" så det kan ha en bakterieflora som biologiskt förmår rena vattnet. När det är "stort nog" tillför inte ytterligare storlek någon förbättring. Så det renar inte vattnet biologiskt bättre för det är stort.
              Dock så är det lätt sköta, stor filtervolym, långa rengörings intervaller. Dessutom kan man ju rengöra bara halva och därmed få kontinuerlig rening av i samband med rengöring, service av filtret.
              Jag skulle tro att ditt är så stort så du kan ha service, rengöring en gång i halvåret och då bara rengöra halva åt gången. Dvs rengöra hälften av filter "kuddarna" varje halvår.
              Är det fyra i filtret, rengör två, låt två vara osv. Det är i sig en stor fördel med stora filter. Man får inget avbrott i den biologis reningen vid rengöring om man inte rengör hela och man får långa stabila intervaller. Man får så att säga stor slarvmarinal och ett lättskött filter. Inte illa



              Kommentar

              Arbetssätt...