Tips på nanoakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Tips på nanoakvarium?

    Är sugen på att sätta upp ett nano akvarium i det tomma hörnet som blivit bredvid mitt större akvarium.
    Det får inte vara mer än 32 cm på bredden för att jag ska komma åt underhåll ordentligt. På längden kan det vara några cm längre. Har kikat lite på aquael shrimp set karen eller ett 6-kantigt typ detta; https://www.7h-zoo.se/product.html/6...ategory_id=143

    Någon som har erfarenhet av kvalitén på det sistnämnda & vet måtten på det? Men framförallt så undrar jag vart man kan få tag på ett bra bord som håller dessa måtten & inte kostar skjortan?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag har haft ett sånt och det ar bra kvalité. Mitt var komplett med täcklock, belysning och ett filter som satt ovan vattenytan men här får du köpa till allt och det kostar lite. Rekomenderar att du köper bordet som du ser nedanför akvariet, som hör till!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Sexkantiga akvarier är ganska jobbiga att skapa något slags landskap eller växtarrangemang i. Jag började med sexkantiga men bytte ganska snabbt. Ska du bara ha typ räkor spelar det kanske inte någon väsentlig roll.

      Mitt nano på 28 l byggde jag en landdel i av sten och det är således något slags paludarium med räkor i. Konstaterar i efterhand att 28 l är för litet för den sortens ambitiösa projekt och att det hade sett bättre ut med 50 l.
      Senast redigerad av Fiskburken; 02 March 2021, 22:17.

      Kommentar

      • Wavis
        • November 2020
        • 3

        #4
        Håller med om att sexkantiga e lite marigt att få till en bra inredning, Har ett som jag lägger småräklingarna i , kommer att byta ut det mot aqarell nano typ 49 liters när tid finnes

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Jag ställde en rot mot bakglaset och sen höga stängelväxter i mitten som en ö, mycket lätt och snyggt som sjutton var det! Men visst det finns kanske inte så många inredningsalternativ utan man ska nog satsa på en ö i mitten...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Jo, det är ju sant att den formen på akvarium kan vara knepigt att inreda, men rätt gjort kan det nog bli snyggt. Har lite idéer på hur jag tänkt inreda karet så vi får se vad det blir.

            Gillade den lite högre modellen av 6-kant akvariet, så får man ju lite mer vattenvolym också. Men har inte sett några paket med akvarie+ramp & bord eller utrustning när det kommer till den modellen.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Hitta Akvarium & Startpaket för akvarium hos ZOO.se - olika storlekar, former och utföranden | Stort sortiment, Snabb leverans & Gratis leverans från 599 kr
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...