Svampfilter slutat fungera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Svampfilter slutat fungera?

    Har ett svampfilter i ett kar som slutat fungera & vet inte vad det kan vara.
    Tog upp det och gjorde rent svampen utifall att, men undrar om det kan vara små snäckor som klättrat in & klockat igen röret?
    Själva ovandelen till filtret/”locket” kommer det luft igenom. Det är alltså ett filter som står på botten.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Har den en luftsten inuti eller är det ett litet rör som går ner till botten av filtret? Är tex röret inte helt ihop kopplat så smiter det ur luft och bubblar högljutt.
    Ta bort svampen och kör bara den delen som svampen sitter på och kolla var bubblorna tar vägen.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Det är ett rör som går ner till botten. Provade utan svampen och det såg ut som det skulle. Sen när jag provade med svampen igen så märkte jag att den bubblar som den ska ända tills jag sätter ner den på botten, då slutar den. Så, så länge den flyter ovanför sanden så funkar den som den ska men slutar bubbla så fort jag släpper ner den alltså.
      Råkade få loss tyngden/foten på filtret, men kunde sätta dit den igen, så inte borde det väl vara den som spökar?
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ok då tycker jag det låter som att din luftpump inte riktigt orkar pumpa ner luft ända ner till botten... vad har du för pump?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Har en Aquael Oxyboost 100 till det här filtret, har funkat tidigare fram till igår. Men kan ta och låna en pump jag har till ett annat kar och se om det funkar med den.
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Kan uppdatera att jag provade med den andra pumpen jag hade hemma och då funkade det, så nu står går filtret på den istället. Men hur kommer det sig att pumpen klarat jobbet hittills men blev sämre nu, akvariet & pumpen har varit igång sen december nu.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Kanske va precis så pumpen orkade men sen har det kanske satt sig lite smuts i filterröret och det var droppen.... Jag hade en aquael oxy för många år sen och jag kommer ihåg att den var svag och orkade bara pumpa i mitt lilla 54L som var 30cm högt.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • snikke

                • December 2007
                • 134

                #8
                Det är väl något membran av gummi i pumpen? Kanske har det spruckit?

                Kommentar

                • Darkg
                  • September 2020
                  • 97

                  #9
                  Jag har hört att backventilerna kan bli trögare med tiden.

                  Kommentar

                  • Aquario
                    • October 2007
                    • 670

                    #10
                    Okej, får se om jag hittar nån annan användning till pumpen sen då.
                    112L växt/sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    Arbetssätt...