Akvarieslang till Gardena snabbkoppling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Akvarieslang till Gardena snabbkoppling?

    Har googlat i flera dagar men lyckas inte hitta svar på frågan om en akvarieslang (12/16 mm) passar till Gardenas kopplingar som är 13 mm? Jag förstår att det skiljer 1 mm men är det mycket nog för att hindra att de skulle passa ihop?

    Vill kunna använda snabbkoppling och vill helst inte ha trädgårdsslang dels pga att de kan vara behandlade med antimögelmedel men främst för att de känns så otympliga, jag inbillar mig att en akvarieslang är mjukare och mer lätthanterlig men det kanske är fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Du kan få på den men den är för smal så låsningen som håller fast slangen fungerar inte! Finns mjuk vattenslang att köpa men lågbugetslangarna är oftast hårda. Akvarieslang är väldigt stel och svårarbetad.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • KawaDuce

      • February 2021
      • 1

      #3
      En ful-lösning borde kunna var att köpa en halvtums (13 mm) gardenakoppling, skära bort dom små plastflärparna, strunta i låsringen och istället köra en hederlig slangklämma... Har inte testat själv, men borde väl funka?!

      Kommentar

      • Saya
        • February 2021
        • 80

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Du kan få på den men den är för smal så låsningen som håller fast slangen fungerar inte! Finns mjuk vattenslang att köpa men lågbugetslangarna är oftast hårda. Akvarieslang är väldigt stel och svårarbetad.
        Så trädgårdsslang är egentligen att föredra då? Tips på mjuk och smidig? Kikade lite på Gardena Liano (hette den nog), textilslang men det kanske inte är lämpligt i akvariet? Annars känns den lätt och smidig att ha att göra med.

        Finns förslag på slang som inte är behandlad med antimögelmedel?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Om du bara ska ha slangen till vattenbyten så är kontakttiden med vattnet så kort så att du inte behöver oroa dig att fiskarna ska ta skada. Jag har själv en väldigt bra slang som är mjuk men viker sig ändå inte och trasslar men är garanterat antimögelbehandlad! Jag vet inte exakt vilken slang du ska köpa men du får åka kika och klämma och känna dig fram till en bra variant. Har man inte så långt till akvariet så är det smidigt att ha en slang som är precis så den når fram men ska man dra slang långt så är en ju slangvinda på hjul riktigt smidigt att använda. Jag har bytit med slang dem senaste 10 åren och kommer aldrig gå tillbaka till hink
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...