Göra om Juwel-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Göra om Juwel-filter

    Stötte på ett Youtube-klipp där man gör om filtret som följer med Juwel-karen. Det han säger låter rimligt men vad anser ni som kan det här? Är det fel att ha det vita, tunnaste filtret högst upp? Vad är det han lägger i tygpåsarna, finns det i Sverige?

  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Nu är jag som sagt en glad amatör men det är vad jag förstått en erkänd youtubekanal så det han säger är nog välgrundat, sedan råder det väl delade meningar om det mesta inom hobbyn haha.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2885

      #3
      Tycker han packar filtermedia på ett väldigt konstigt sätt. Kolfiltret (som vi knappast behöver och som snabbt förlorar sin verkan) lägger han långt i filtret tillsammans med filtervadd som snabbt blir igensatt. Sen verkar han glömma intaget i mitten på filterkammaren som han verkar blockera med filtermedium etc. Nedre delen med grövre filtermedia borde ju vara den del som klara sig längst innan den blir igensatt. Det man däremot kan komplettera filtret med är Filtermedium JUWEL Cirax Bioflow 3.0 Compact - köp på HORNBACH.se

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ursprungligen postat av Saya
        Stötte på ett Youtube-klipp där man gör om filtret som följer med Juwel-karen. Det han säger låter rimligt men vad anser ni som kan det här? Är det fel att ha det vita, tunnaste filtret högst upp? Vad är det han lägger i tygpåsarna, finns det i Sverige?

        Filtret kommer funka effektivt och bra enligt pondgurus recept MEN filtret kommer fungera ungefär lika effektivt och bra som det kommer ur lådan!
        Men vill du köra pondguru style så kan du köpa biohome här: https://www.akvarieshopen.se/akvarie...material-c-83/
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Jag har ingen kännedom om personen i filmen eller varför han påstår att Juvels filter är felbyggda. Det enda jag med säkerhet vet är att alla platser i Juvelfiltret (och alla andra filter med för den delen) kan ersättas med grov filtermatta. Ett akvariefilters huvudfunktion är att erbjuda en så hög genomströmning på en så stor yta som möjligt för att Nitrosomas och nitrobacter håller sig friska och kan växa sig talrika på i ett syrerikt vatten. Det är nämligen dessa bakterier, som genom nitrifikation, kan omvandla akvarievattnets giftiga ammonium och nitrit till nitrat.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Jag vet inte hur många år som Juwel haft denna filterlösning men det är bra länge. De är knappast inkapabla att ta fram en ny om den skulle vara så dålig som vissa tror. Jag har kört med deras innerfilter i ca 15 år, och tycker de är de klart bästa innerfilter jag provat. Som Gaffel påpekar går det utmärkt att byta ut de olika mattorna med grov filtermatta, oavsett filterfabrikat.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2885

              #7
              Tycker också att Juwels filter fungerar väldigt bra, samtidigt är dom är enkla att sköta. Kör grov filtermatta samt Cirax som filtermedia samt en tunnare och finare filtermatta på topp som ett förfilter som lätt kan göra ren och med tätare intervall.

              Kommentar

              Arbetssätt...