Är det okej med en aluställning som inte är anpassad för akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Är det okej med en aluställning som inte är anpassad för akvariet?

    Har haft lite krångel med att komma igång och bestämt mig för att jag helt enkelt köper ett nytt akvarium. Har en aluställning som är 100x50cm funderar då på om det är okej att ställa ett helglasakvarium med mått 110x45 på den, självklart med någon form av måttriktig skiva emellan.

    Försökt leta information och det verkar ju helt ok om skivan sticker ut 5cm per sida, undrar väl egentligen mest om det är ok med drygt 2,5cm ut till långsidorna.

    Bonusfråga: Duger en vanlig mdfskiva?
    Senast redigerad av Munin; 09 February 2021, 13:32.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker nog inte att det är OK att den sticker ut 5 cm på vardera gaveln, men det beror ju på många saker som hur tjockt glaset är, hur det har limmats, och hur tjock skivan är mellan akvariet och bänken etc. Samma gäller egentligen för akvariets bredd men där känns det mindre oroande fast skivan under måste vara rejält tjock.
    Det duger egentligen med en vanlig spånskiva bara den har "plastats in"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Jag ser inga problem med det, det är ju bara att se tll att mdf-skivan är sågad med karets mått (110x50, 50 och inte 45 eftersom ställningen är 50 och måste ge stöd åt skivan)
      Och en 35mm mdf som målas och lackas (ett måste) bör fungera bra!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Lite blandade bud från två rutinerade akvarister, antar att det är en sådan där fråga där det inte finns ett givet svar.
        Får väl fundera lite på det, ett nytt kar med de måtten kostar runt 2000 medan jag för att ha ett måttriktigt akvarium får lägga 3500~ för ett Akvastabil vilket känns lite i överkant för bara baljan. Tack för synpunkterna alldeles oavsett!
        Senast redigerad av Munin; 09 February 2021, 15:42.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag tycker nog inte att det är OK att den sticker ut 5 cm på vardera gaveln, men det beror ju på många saker som hur tjockt glaset är, hur det har limmats, och hur tjock skivan är mellan akvariet och bänken etc
          Menar du nu att det inte är ok om akvariet sticker ut 5cm eller att träskivan sticker ut 5cm? För det är väl ok att det sticker ut så länge akvariet har ett stöd av en skiva under...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Menar du nu att det inte är ok om akvariet sticker ut 5cm eller att träskivan sticker ut 5cm? För det är väl ok att det sticker ut så länge akvariet har ett stöd av en skiva under...
            Det är ok - om man iakttar ett antal försiktighetsåtgärder.
            Hade en gång ett antal akvarier som stack ut ca. 5 cm på vid varje gavel och det gick åt helskotta. Men om jag minns rätt så var träskivorna under akvariet 16 mm - så det räckte i alla fall inte den gången.
            Sedan är det ju också rätt billigt att själv bygga en bänk att ha under akvariet och då kan man ju se till att storleken blir helt rätt.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #7
              Bygga själv vore något men jag är tyvärr ett barn av min tid, tummen mitt i handen så att säga. Vore dock kul att lära sig lite enklare byggsaker men tror inte att jag vill ge mig på något som faktiskt får förödande konsekvenser om det felar till att börja med!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag är väl själv inte så vidare händig, men inte är det så svårt att snabbt få ihop en bänk i passande storlek.
                Allra enklast är att ställa akvariet på en inplastad spånskiva som man ber att få tillsågad i ett byggvaruhus. Sedan kan man lägga skivan på "gråsuggor", lecablock, cementblock etc. Problemet kan vara att få till en snygg frontskiva, men det är ju mer en estetisk fråga och det finns panelskivor eller t.o.m. ett tygstycke som man kan köpa.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #9
                  Jo det skulle nog till och med jag klara av men råkar gilla den ställning jag har rent estetiskt(lecablock kan förvisso vara ganska snygga i mitt tycke)+att jag slipper loda om, la ner ett antal timmar på att få den rak. Ska hur som helst följa båda era tips om än delvis, jag köper helt enkelt ett nytt akvarium(det finns dessutom inne hos den lokala butiken) som passar ställningen måttmässigt och så skaffar jag mig en mdfskiva som jag målar och lackar. Nästa, förhoppningsvis större, akvarium blir det dock egenbyggd bänk till och då har jag förhoppningsvis hunnit träna på något annat.
                  Senast redigerad av Munin; 09 February 2021, 20:12.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Jag skulle personligen inte tveka på att lägga en mdf på ställningen och sen ett liggunderlag mellan kar och skiva!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #11
                      Du menar med ett längre akvarium? För det jag faktiskt har nu passar ju ställningen men det är skadat och min mentala hälsa klarar nog inte av att ha det fyllt i lägenheten(som dessutom just haft en vattenskada, dock inte orsakad av mig). Frågan är väl mest om jag kan komma billigare undan genom att köpa ett 248l akvarium från Akwaland eller vad det heter eller om jag måste måttbeställa/köpa ett Akvastabil 250l(som är det färdigfabrikat jag hittar med "rätt" mått).

                      Kommentar

                      Arbetssätt...