Större akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans & Greta
    • March 2019
    • 30

    Större akvarium???

    Hej,

    jag har idag ett Juwel lido på 120 liter men funderar på ett Juwel rio på 240 liter. Anledningen till att jag funderar på att byta upp mig är för att fiskarna ska kunna stimma bättre. Jag har rödmunstetror och Thailändska kilfläcksrasbora. Jag har inga planer på att byta fiskar. Frågan till er erfarna är hur mkt bättre kan de stimma i ett akvarium som är 120 cm långt jämfört mot det idag på 61 cm? Nu när jag ändå bestämt mig på att byta så vill jag vara hyfsat säker på att det blir tillräckligt stort.

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Gör nog ingen större skillnad. När fiskarna blir "hemtama" så kommer dom att simma lite överallt, ensamma eller i mindre grupper för att ibland simma som ett stim. Har ingen erfarenhet av Thailändsk kilfläcksrasbora men antar att dom beter sig som sina släktingar. Mina Rasbora hengeli håller faktiskt ihop som ett stim en del i mitt 350l, men ofta är dom också spridda lite överallt.

    Kommentar

    • Hans & Greta
      • March 2019
      • 30

      #3
      Ok. Tack, kanske ska nöja mig med 250 liter då

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Välj istället ett Juwel Rio 350 du kommer inte att ångra dig !

        Kommentar

        • Hans & Greta
          • March 2019
          • 30

          #5
          Funderade på det men det är längden som är intressant för mig och där skiljer det inte så mkt. Om fiskarna ändå blir hemtama och inte stimmar så mkt har jag hellre 250 liter.

          Tänker jag tokigt?

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Klart att du skall köpa det dom passar dig bäst,gav bara förslaget att det faktiskt är så mycket mer med den högre höjden då du inte är begränsad av fiskar.
            Faktum är att även jag funderade på 240 men när jag såg båda stående intill varandra i butiken så var mitt val lätt och det blev 350 och har inte ångrat mitt val.

            Lycka till med vad du än väljer.

            Kommentar

            Arbetssätt...