Kondensvatten rinner på utsidan av akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellanhellis

    • March 2019
    • 20

    Kondensvatten rinner på utsidan av akvariet

    Jag har köpt ett begagnat eheim 54 liter men stör mig mycket på att vatten som kondenserar i locket rinner ner på utsidan av akvariet. Ska det vara så eller saknas det en ”droppkant” eller liknande i mitt lock? Eller kan jag byta till en annan ramp som inte droppar utanför? Hur har ni andra med små akvarium med plastlock/ramp?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Alla akvarier som jag haft med plastlock har haft en droppkant under.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Hellanhellis

      • March 2019
      • 20

      #3
      Ok, då ska jag undersöka om det är något som saknas på mitt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Såg nu att du har ett eheim 54L och ett sånt har jag haft och jag hade inga problem med kondens som rann på glaset...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Hellanhellis

          • March 2019
          • 20

          #5
          Jag har tittat under och det är en liten kant på insidan, men den är rundad och inte tillräckligt hög så dropparna lyckas rinna ända ut till kanten och ner på utsidan av glaset. Jag tror inte att det är någon del som saknas. Nu har jag foderluckan öppen för att minimera kondensen som bildas men jag skulle föredra att vattnet droppade ner inne i akvariet. Jag funderar på att bygga en droppkant på något sätt, kanske med typ silicon eller smältlim, i äkta diy-style haha

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ja det finns ju ingen lös droppkant som kan ha lossnat utan det är ju en helt gjutet lock med en droppsarg runt kanterna. Du får väl som du säger lägga en silikonsträng längs droppsargen eller kanske det funkar med eltejp? Eltejp finner jag användbart till mycket och det tål att vara under vatten utan att lossna.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...