Tips på bra innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Netti79
    • August 2020
    • 5

    Tips på bra innerfilter

    Ska köpa ett begagnat juwel 240 där pumplådan är borttagen. Funderar på vad jag bör skaffa för innerfilter/ytterfilter? Ska ha några malar och små hantelciklider i. Sand som bottensubstrat.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det enda jag använder är aquael turbo och tycker dem är bäst. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00-innerfilter
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Netti79
      • August 2020
      • 5

      #3
      Tack jag får kolla upp det

      Kommentar

      • Orpheon
        • February 2019
        • 38

        #4
        Åheim, hur stort är akvariet som du kör det rekommenderade filtret i? Gör du original eller med tillsatser också?

        Kommentar

        • Netti79
          • August 2020
          • 5

          #5
          Är det nån som har JBLs Cristalprofi E1502?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Jag har kört ett jbl 902 och det är ett väldigt bra filter på alla vis Tyvärr blev jag nojjig av att leda vatten ut ur akvariet ner till ett filter som om det skulle läcka skulle tömma hela akvariet på parkettgolvet...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #7
              Ursprungligen postat av Netti79
              Är det nån som har JBLs Cristalprofi E1502?
              Japp! Har två stycken!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Livingstone

                • August 2018
                • 34

                #8
                Innerfilter hittar du inte bättre än Juwel original. De har utrymme för mycket bra biologisk och mekanisk filtrering. Uppgraderar man pumpen ett steg och fäster en stark magnet så man enkelt kan fästa och ta loss filterlådan så har man det bästa innerfilter man kan ha. Jag föredrar innerfilter så långt det går framför ytterfilter bara map strulfaktorn m ytterfilter är många gånger högre och jag vill helst ha vattnet kvar i burken. Givetvis har man superhög belastning måste man köra ytterfilter eller sump.

                mvh Magnus

                Kommentar

                • Netti79
                  • August 2020
                  • 5

                  #9
                  Jo jag har juwelfiltren i mina andra juwelkar. Fast nu köper jag ett begagnat juwel där förra ägaren plockat bort det. Det va ju iofs ett bra tips att fästa lådan så den går att ta bort!
                  Är också nojjig över det här med ytterfilter, vill inte ha 240 liter ner i trägolvet

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Juwelfiltret snubblade på målsnöret eftersom jag hela tiden hade småfisk som åkte in i dem stora springorna och även hoppade ner uppefrån några ggr. När jag hade fått böka och fånga fisk där 5-6 ggr så åkte filtret ur!
                    Senast redigerad av åheim; 09 January 2021, 01:03.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • JoMa
                      • January 2014
                      • 25

                      #11
                      Det verkar ha blivit uppmärksammat . Jag tror att insugsskydden kom rätt nyligen https://www.juwel-aquarium.de/en/Pro...ng/FilterGrid/.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av JoMa
                        Det verkar ha blivit uppmärksammat . Jag tror att insugsskydden kom rätt nyligen https://www.juwel-aquarium.de/en/Pro...ng/FilterGrid/.
                        Ja men se där ja... det var var ju jättebra! Hoppas det följer med filtret eller åtminstone kan köpas för en billig peng.
                        Det är ju ett bra filtersystem och sen juwel valde att använda en pump från SICCE i sina filter så har de blivit väldigt tystgående, innan så satt dett en pump från hydor och den vibrerade och lät mera. Sicce var en riktigt lågbudgetalternativ en gång i tiden men har utvecklats åt rätt håll.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...