Akvarium överrinning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eligri
    • August 2019
    • 24

    Akvarium överrinning

    Hej alla!

    Tanken var att köpa ett nytt akvarium för min lägenhet, men pga problem, så går inte det.

    Behöver därför installera ett avrinningssystem hemma hos föräldrarna. De kunde ta hand om fiskarna, men kan inte be dem göra vattenbyten.
    Akvariet jag har där har 2st hål borrade på botten, då tidigare ägare hade en sump. Jag behöver ingen sump, men vill gärna använda dessa hål för avrinning och installera ett dropsystem.
    Hur går jag tillväga?
    Misstänker att jag kör ett upp-och-ned U för att fastställa vattennivån, som går från undersidan till toppen av akvariet (på utsidan). Däremot, hur gör jag för att täta runt hålen så det inte läcker och allt vatten rinner ut?
    Hur säkerställer jag att allt är säkert för akvarium som jag köper?

    Kan dessvärre inte köra någon limning som tar mer än 5h att torka på insidan av akvariet, då fiskarna inte kan stå i backar längre än så.

    Tack på förhand
    Mvh Elias
  • Livingstone

    • August 2018
    • 34

    #2
    Man bygger med PVC rör och limma kan du göra på sidan om. Det finns genomföringar färdiga med tätning som man använder. De behöver inte härda man drar åt en mutter på undersidan ( gummitätning på insidan av karet och hård glidlagrens på undersidan). Beror ju bara på håldimension och tänkt rördimension vilken genomföring du behöver.

    PVC finns att köpa på nätet Indokina dimensioner med genomföringar kopplingar ventiler mm mm. Limmar gör du med Tangit lim som smälter/svetsar ihop delarna. Finns massor m DIY att läsa och kika på youtube.

    mvh Magnus

    Kommentar

    Arbetssätt...