Flytta akvarium ca 20cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    Flytta akvarium ca 20cm

    Hej på er,

    Jag har ett helglaskar på ca 320l som jag behöver flytta ca 20cm i sidled för att få in ett skrivbord bredvid.
    Min tanke är att tömma karet till ca 50(?)% och sedan använda en domkraft för att pumpa mellan underkant av bänken och andra änden mot en regelkonstruktion som stöder mot väggen.
    Tankar om detta? Andra tips eller varningar?
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #2
    Borde nog tömma så mycket vatten som möjligt för att minska vikten och försöka få något tunt material mellan bänk och golv som gör det lättare att skjuva karet. Sen är frågan hur man vet att karet står helt plant efter flytten?

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #3
      Själv skulle jag nog inte våga annat än att tömma det helt. Backar från exempelvis IKEA där du sparar vatten(samt fiskar såklart), bara att låta pumpen gå däri, blir ju inte en helomstart på det viset.

      Kommentar

      • Livingstone

        • August 2018
        • 34

        #4
        Beror på bänken. Stabilt hemmabygge kan man nog tömma till 20% vatten är kvar o lyfta upp kortsidor på filt och skjuta. Är det en akvariemöbel skulle jag aldrig skjuta den. De är byggda som korthus och kan gå sönder av minsta lilla. Tömma helt är säkrast utan tvekan. Beror på hur bra nerver man har

        Kommentar

        Arbetssätt...