Akvarium+möbel,vad köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Akvarium+möbel,vad köpa?

    Funderar på ett ytterligare akvarium och fått ett dilemma, färdiga paket, Juwel,Aquastabil etc har ofta höga akvarium vilket gör att det finns mycket yta att titta på,
    problemet blir skötsel, själv har jag beslutat att alla ytterligare akvarium hos mig skall vara 50 cm höga, detta gör att armarna når ner till botten utan problem.
    Men att köpa en burk aluminium eller helglas typ 50 x 50 x150 eller min dröm 50 x 50 x 200 skapar problem med bänk, hemmabygge tar tid och om man inte är väldigt händig så blir inte resultatet av vardagsrumsklass. så finns det "lösa" bänkar som är snygga att köpa och även snygg bra belysning känns som en djungel.
  • JoMa
    • January 2014
    • 25

    #2
    Har du funderat över att använda t.ex. Juwelbänken till Rio 450 med annat akvarium?

    Kommentar

    • HåkanM
      • April 2005
      • 102

      #3
      Mja,det var ju en bra ide, den är ju 150 cm, så ett 375 på 50x50x150 borde ju passa bra, återstår då belysningen

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Som bänk kan man annars själv enkelt göra med 2 skivor playwood och lecablock. Skivorna sågas (sågas med exakta mått på tex bauhaus) i samma mått som akvariet och så målar man och lackar dem och leckablocken spraymålar man. En skiva på golvet sen ställer man leckablocken och sen en skiva uppepå sen lägger man ut liggunderlag (silikona fast den så den ligger still underlättar) som man skär till ovanpå och sen på med akvariet. Har den modellen själv och den är skitsnygg tycker jag.
        Belysning kan jag rekomendera Fluval aquasky eller Fluval Plant, köpte en aquasky för nån månad sen och den är suverän och styrs helt med en app i telefonen och man behöver alltså inte köpa till drivdon och kontroller, så där spar man ju en bra slant!
        Senast redigerad av åheim; 27 December 2020, 22:57.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...