Kokta fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    Kokta fiskar

    Min doppvärmare verkar ha bestämt sig för att hetta vattnet nästan så mycket den orkar snarare än att respektera temperaturinställningen som jag inte ändrat sedan start. Antar det bara är att slänga den? Funderar på vad som hänt.

    Fick med nöd stänga av doppvärmaren idag när jag såg temperaturen ligga på 29,5 grader och en död firre låg och flöt vid vattenytan. Känns lagom kul. Kommer dra igång den farliga värmaren periodvis under konstant övervakning tills jag har en lösning, vilket jag inser förmodligen är en ny doppvärmare.
    Senast redigerad av Fiskburken; 22 November 2020, 18:43.
  • RedolentGalaxy9
    • August 2020
    • 18

    #2
    Det hände mig också för några månader sen.Men då dog nästan hälften av fiskarna. Det är ett vanligt slitningsfel på äldre doppvärmare. En mekanisk switch bränner fast och då händer det. Moderna doppvärmare använder sig av elektroniska switchar. Då är chansen för att de kokar fiskarna betydligt mindre.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2880

      #3
      En sak att tänka på alltså, en överdimensionerad doppvärmare är inte bra. Köpa en som maxar på en lägre temperatur känns betydligt tryggare, samtidigt som termostaten jobbar mindre och slits mindre.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Det här är helt klart den bästa doppvärmaren jag ägt. https://www.akvariumkungen.se/doppva...ol-e-200w.html
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...