Brum från JBL e902

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    Brum från JBL e902

    Köpte en JBL e902 för att få lite bättre flöde i mitt 225L. Har använt en Eheim 2013 i ca 30 år, men nu tänkte jag prova detta med CO2 och vill få lite bättre flöde och detta har jag fått. Dock verkar den brumma en del, det stör inte normalt. Akvariet står i vardagsrummet bredvid TV:n och jag tänker inte på det när jag är där. Dock så är sovrummet på andra sidan gipsväggen och jag har mitt huvud en halvmeter från pumpen, så jag kan höra brummandet, ganska lågt men ändå. Det är lite luft kvar i pumpen, men detta låter mer som ett brum alltså. Jag känner på utgående slang från pumpen och det finns vibrationer i den. Nu har jag satt timer på pumpen så jag stänger av den på natten, men kan det göras nån förbättring tro? Min förra pump var helt ljudlös, men den var klenare också.
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Svarar mig själv . Det blev mycket bättre då jag provade att tejpa slangarna så att de inte låg emot gipsväggen, blev någon sorts stomljud. Skall hitta på nån bra upphängningsanordning och justera in det bättre. Gött!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13117

      #3
      Ok kan bara flika in och säga att jag har kört en 902 och upplevde den mycket tyst men som med alla pumpar kan man dra i o ur kontakten och hitta det där tysta läget...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        Ja, den är ju ny så kan fortfarande experimentera lite. Känns väldigt gedigen och bra annars.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Har ett 1502e dvs samma serie. Det är ju rätt stor filtervolym. Dvs mycket vikt och "stort" och det gör att vibrationer ofta fortplantar sig via expelvis akvariebänken. Jag ställde mitt på cellplast för att inte överföra vibrationer och då blev det tyst. Även som du noterar slangar som ligger an mot något kan låta en hel del.

          Kommentar

          Arbetssätt...