Olagligt små akvarium ifrån Amazon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Efraim_longstocking
    • November 2020
    • 1

    Olagligt små akvarium ifrån Amazon?

    Blev lite irriterad när jag kollade på Amazons utbud av akvarium. Förväntade mig inte så mycket, men att sälja skålar som dessutom inte är större än 6x14cm rekommenderade för 5 "sebrafiskar" eller 2 guldfiskar kan väl knappast vara lagligt...
    ​​​​​https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08C2P...n1L&ref=plSrch
    Senast redigerad av Efraim_longstocking; 11 November 2020, 21:25.
  • MAGIKARP
    • October 2020
    • 6

    #2
    Hm. Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby; https://djur.jordbruksverket.se/down...3/2019-015.pdf

    Så kan man läsa följande:

    3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4–8 §§ är uppfyllda.

    Vidare på 4 - 8 §§ står det att akvariet ska vara insynsskyddat om inte akvariets inredning ger fiskarna liknande skydd, att vattens volym, yta och djup ska vara anpassade efter fiskarna (där står det dessutom att akvariet inte bör vara mindre än 40 liter såvida fiskarten inte är särskilt anpassad för små vattenvolymer), att inredning och botten ska motsvara den som hittas i fiskarnas naturliga miljö samt att vattnets beskaffenhet (ph, salt mm) ska vara anpassat efter fiskarna och att vattnet ska bytas innan det blir för skitigt.

    Har svårt att se att en fiskskål uppfyller alla kraven. Däremot vet jag inte om det är olagigt då detta inte rör en lag utan bara jdb:s föreskrifter och allmäna råd.

    Kommentar

    • Stinxen
      • October 2020
      • 15

      #3
      Fast föreskrifter är väl en slags gällande lagar?

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Föreskrifterna som står i länken ovan ska följas ja, men allt som står under rubriken Allmänna råd är just detta, allmänna råd som ex; "Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."
        Dock är ju råden där av en anledning och jag skulle säga att man bör ha bra argument till att frångå dem, i alla fall för fiskarnas skull.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Nimala
          • February 2008
          • 51

          #5
          Föreskrifter kompletterar lagstiftningen med mer detaljer. Råden i myndigheternas föreskrifter ska det mycket till för att man ska kunna hävda att man inte behöver följa dem. Så precis, inget under 40 liter borde finnas och säljas.
          960 liter sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...