Eheim 2180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    Eheim 2180

    Skulle rengöra lite filter idag, märkte att det stod vatten uppe i pumphuvudet.
    Har haft det här felet innan och skickade iväg för att få det fixat.
    Nu några år senare samma skit igen.

    Eheim är verkligen bedrövligt dålig kvalitet till marknadens högsta priser!
    Folk borde bojkotta märket fullständigt.

    Har letat ett tag efter något märke som kan tänkas göra prylar som håller några år ialf. och funderar nu på oase.
    Man kanske ska prova ett ytterfilter?
    Någon som testat?
    Fluval fx6 är det ett filter som håller tätt känns som en enkel konstruktion?
    Senast redigerad av Henrik_A; 13 November 2020, 20:35.
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #2
    2080 ska det vara.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Tänk vad olika uppfattningar man har
      Jag har 10 stycken Eheim ytterfilter av modellerna 2073, 2075 och 2080 i drift. Sedan har jag några 2213, 2215 och 2217 men bara ett 2217 igång. Samtliga har jag dessutom till 85% köpt begagnade. Peppar peppar har jag aldrig haft problem. Kanske tar jag hand och ser efter dem på ett vettigt sett, inte vet jag. Det bara funkar. Vid rengöring kollar jag rotor, axel och tätningarna noga och byter i förebyggande mid minsta misstanke om slitage. Hittills bara o-ringar som bytts då jag ibland kan se sprickor i gummit. O-ringarna i gummi är ju färskvara så jag ser det mer naturligt att byta då och då.
      Vissa delar måste man dock vara försiktig på handen med. Jag tänker till exempel på modellerna 2213, 2215, 2217 med fast stuss på pumpmotorkåpan till tryckslangen för utblåset. Denna stuss är lätt att bryta av när man skall ha av slangen.

      Som jämförelse har jag även haft ett AM-top 3338 (tror jag det hette) fungerade också klockrent i många år tills jag av slarv råkade knäcka ett av låsen till pumphuvudet. Filtret var gammalt, så jag bestämde mig för att pensionera det. Har också haft ett Fluval 404. Detta ytterfiltret är det ända jag haft som läckt. Trots ny packning mellan filterbehållare och pumphuvud så läckte det vatten hur jag än gjorde. Gillade inte heller Fluvals räfflade sug/tryckslangar. Däremot Fluvals innerfilter är jättebra tycker jag.

      Så för min del köper jag gärna Eheim.
      Senast redigerad av ICC; 11 November 2020, 13:29.

      Kommentar

      • Pärlugglan
        • November 2020
        • 5

        #4
        Nu när ni är inne på Eheim, hur gammal är modellen Prefessional 2?

        Kommentar

        • Henrik_A
          • August 2010
          • 146

          #5
          Kan inte förstå varför man ska ha så mycket tätningar och oringar till "ett" filter, sannolikheten att det ska börja läcka är ju enorm om man jämför med classics 2 oringar.
          Iofs. så har ju de nya eheim "wifi" det ända du inte kan se där är om filtret börjar läcka.

          Made in Germany haha.... allt tillverkat i kina, på sin höjd är vissa saker monterade i tyskland typ ett klistermärke samt stoppa den i lådan.

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #6
            Finns det en 2:a? Är det Experience?

            Kommentar

            • Pärlugglan
              • November 2020
              • 5

              #7
              Dålig på det här, filtret heter Eheim Professional 2 2126/2128

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Skulle gissa på runt 20år sen det kom

                Kommentar

                • Henrik_A
                  • August 2010
                  • 146

                  #9
                  Har letat läckage ikväll, antagligen är det slanganslutningen som läcker igen, har bytt tre stycken. (ca:500:- st).
                  Har även plockat ner en gammal slanganslutning som släppte i limningen, ja den är tvådelad och ihoplimmad helt sjukt. Här inne sitter tre oringar man inte kommer åt.
                  Det sitter 10st oringar totalt och man kan endast smörja 4st, vågar man så kan man ev. smörja 3st till.







                  Kommentar

                  • snikke

                    • December 2007
                    • 134

                    #10
                    Oj, så mycket fel. Jag har en Eheim 2013. Jag köpte den begagnad för ca 30 år sen, och den har hållit mycket bra. Det enda jag gjort på den är att byta impeller, axel och O-ringen som tätar pumphuvudet mot filterbehållaren. Den är ju väldigt enkel till uppbyggnaden, inga fancy inbyggda pumpar och kranar eller sånt. Ju färre delar, desto mindre underhåll förmodar jag.

                    Kommentar

                    • Henrik_A
                      • August 2010
                      • 146

                      #11
                      Classic har jag haft ett gäng bla. 2013 och har fortf. en 2017 ståendes någonstans jag bytte aldrig något på dessa pumpar bara vanligt underhåll.
                      Classic idag tror jag inte håller alls som dom gjorde förr tyvärr.

                      Kommentar

                      • Henrik_A
                        • August 2010
                        • 146

                        #12
                        En fx6 fick ersätta 2080, har snurrat på i en vecka nu och jag har inget o klaga på.
                        Skulle jag välja idag hade jag tagit fx6 utan att tveka.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...