Inspiration - Vad har ni för möbler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    Inspiration - Vad har ni för möbler?

    Okej, jag har inte haft ett akvarium på drygt 6år och nu börjar intresset komma tillbaka. Sist jag hade akvarier så byggde vi (min man) en bänk av Ikeas kökskåp med bänkskiva. Funkade jättebra! Men denna gång så ska jag börja mindre med ett kar på 55 L (37cmx47cm) för att se hur intresset håller i sig framöver. Eftersom jag inte ska ha ett stort kar så vet jag inte riktigt hur jag ska placera det. Någon form av möbel tänker jag med luckor för förvaring av relaterade saker, men nu blev jag osäker på var jag ska hitta rätt sorts möbel någonstans. Antar att akvariet inklusive inredning skulle kunna väga närmare 100kr och Ikea har inte direkt skrivit på sin hemsida viktbegränsningarna för sina möbler, iallafall hittar inte jag det.
    Sedan ska akvariet stå i vardagsrummet så det ska ju ändå smälta in med all annan inredning.

    Så, hur har ni det hemma? Kan ni visa bilder och ge mig lite inspiration? Letar främst efter "icke-akvarie"-möbler som man lätt kan få tag på.
  • Stinxen
    • October 2020
    • 15

    #2
    Hmm. Rolig tråd på klassiskt tema Jag har, när jag flyttat runt, bara haft små akvarium, så placeringen har oftast varit lätt att få till.

    Har nu en 26 liters (om jag minns rätt) med räkor som står på en liten, gammal, blå byrå på fot. Jag var väldigt nojig över detta, men det är en äldre byrå och hela ramen, fötter osv är i helträ, och innan jag vågade ställa akvariet på den så provsatte jag mig på den för att testa, hahaha. När det inte rörde, knakade eller kändes ostabil på något vis så blev den godkänd för användning....Nog för att jag väger ganska många kilo mer än akvariet, men jag hade inte vågat ställa något större på det.....Väldigt fint tycker jag, men en nackdel är att jag helst inte vill använda byrån nu eftersom det stressar räkorna när jag drar ut lådor, hehe, så där förvaras bara sånt som sällan tas fram.


    Men, sedan fick jag också ett 85 liters. Då blev det värre. Det är ett ramakvarium, så jag funderade på att köpa metallställning men ville samtidigt kunna gömma undan akvarietillbehör, och gärna ha en diskret bänk som smälter in i vardagsrummet. Ville även ha en lite högre bänk, samtidigt som jag vill att det ska hålla. Det slutade med att jag köpte en akvariemöbel med ungefär samma mått som akvariet, bänken till Rio 125. Så själva bänken tål mer än den är lastad med nu... bra inför framtida inköp


    Kommentar

    • Stinxen
      • October 2020
      • 15

      #3
      Apropå IKEA-möbler till akvarium så finns det flera trådar om detta. Om jag får sammanfatta så skriver jag såhär om IKEA:
      1. Vid förfrågan om vikt osv så meddelar IKEA ofta att de inte rekommenderar att akvarium ställs på deras möbler
      2. Händiga personer har köpt IKEA-möbler, exempelvis köksbänkar, och sedan förstärkt dessa med reglar, satt ihop flera osv. för att vara säkra på att de pallar trycket
      3. Sedan verkar det ganska vanligt att mindre akvarium ställs på "vanliga" möbler, från IKEA och annat.

      Nu när jag tänker efter så hade vi i barndomshemmet ett 60-liters i en bokhylla från IKEA, wow, det skulle jag själv aldrig göra idag när jag ser den hyllan, men det stod där i minst 5 år utan problem :0
      Nu när jag tänker efter så önskar jag att jag hade fler bilder på små akvarium på vanliga möbler, jag har ju ändå sett flera genom åren.

      Hoppas andra kan bidra i tråden ^_^

      Kommentar

      Arbetssätt...