Made In China

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    Made In China

    Finns det verkligen något märke idag som man kan säga är kvalitet? Mitt svar på frågan enkelt nej!

    Tänkte skriva en lång lista med kvalitetsmärken som jag handlat sista åren som verkligen inte håller vad dom lovar, men vill inte att någon butik eller liknade ska känna sig träffad därför tar jag bara ett ex.

    Eheim air400 tyst sen rasslar det igång i 5-20sek. och så håller det på.

    En gemensam nämnare på alla produkter som jag har problem med är "made in china."
  • Haddirajan
    • October 2020
    • 10

    #2
    Hej. Känner igen det där. Jag handlar själv ingenting med den märkningen, om jag kan välja. Jag har genom åren kört ett antal Eheimpumpar och ytterfilter och de kunde gå år efter år utan reparation, bara man underhöll dem med grundlig rengöring emellanåt.
    Men nu verkar något ha hänt med kvaliteten som du är inne på, se film nedan.
    Jag var inne på att starta om och då givetvis köra vidare med det som jag provat förut, men tvekar när jag ser följande video:
    Ouch! This is an expensive filter....however it has some nice features as you will see in the video.Eheim 1200XL / 2080 (Amazon): https://geni.us/IBfcvEheim ...

    Nu ska ju Eheim vara tyska, men så säger ju många, så det intressanta är vad det står på märkskylten :-)

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Eheim har aldrig imponerat på mig speciellt, de enda pumpen som fortfarande tillverkas i tyskland är nog kraftpaketen 200 och xl. Plasten i kraftpaketen är dock väldigt dålig kvalite och spricker så småning om, och när det finns en svag länk så drar det ner hela produkten
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Haddirajan
        • October 2020
        • 10

        #4
        Förr var de bra, ingen tvekan om det. Men det är 20-30 år sedan jag sist köpt en av deras produkter. Vi har sett det förr, Volvo är ett bra exempel men en annan diskussion.

        Kommentar

        • Akvatten
          • October 2020
          • 11

          #5
          Den där pondgurun verkar inte gilla Eheim. Han är nästan komiskt klantig när han testar Eheim Pro 4+. Om man bara vill så kan man väl klanta till det så med alla filter...

          Jag har själv erfarenhet av Eheim Pro 4+ och Eheim Ecco Pro och tycker att båda är lysande. Tysta, lätta att rengöra och bara går och går utan problem.

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Jag köper Eheim Classic, har inga problem med de filtren. Kan tänka mig att ju mer komplicerade de är så ju mer benägna är de att gå sönder.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskburken
              Jag köper Eheim Classic, har inga problem med de filtren. Kan tänka mig att ju mer komplicerade de är så ju mer benägna är de att gå sönder.
              ja så är det ju men jag har faktiskt fått reklamera 2st classic 2213 när båda skramlade och lät illa... Och en sak som gör att jag inte köper classic mer är slangkopplingarna, dem är inte tillförlitliga, slangen kan lossna eftersom kopplingen inte nyper fast slangen effektivt och säkert och den är otroligt känslig för storleken på slangen och det går inte att använda en slang av tex JBL som har uppges ha samma dimension, den lossnar direkt... Märkligt att inte eheim kan tillverka en ordentlig slangkoppling när alla andra tillverkare jag provat har lyckats? Jag kör aldrig ytterfilter längre utan använder bara filter som sitter inuti akvariet. Det mesta som säljs i sverige har en hyffsad kvalité men tyvärr har märket aquanova nässlat sig in på dem svenska sajterna.
              Senast redigerad av åheim; 17 October 2020, 11:21.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Akvatten
                • October 2020
                • 11

                #8
                Slangkopplingen på Eheim Pro 4+ är iaf bra och smidig.

                Kommentar

                • Henrik_A
                  • August 2010
                  • 146

                  #9
                  Bytte ut min Eheim air400, dock är den nya precis likadan, så ska ni köpa luftpump skippa 400 modellen verkar vara skräp.
                  Ska skruva isär skiten och smältlimma en sak i taget tills det blir tyst så man får reda på vad det är som låter.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Henrik_A
                    Bytte ut min Eheim air400, dock är den nya precis likadan, så ska ni köpa luftpump skippa 400 modellen verkar vara skräp.
                    Ska skruva isär skiten och smältlimma en sak i taget tills det blir tyst så man får reda på vad det är som låter.
                    Jag har en 400 och den låter lite för mycket tycker jag men jag kan rekomendera AQUA FORTE V-10, det är en lite kraftfullare pump med sina 600L/t och den är otroligt tyst och byggd i aluminium!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...