Vattennivå på öppet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Vattennivå på öppet akvarium

    Plockade bort plastlocket till akvariet idag när jag skulle ändra lite i inredning och passade på att prova den nya lysrörsrampen jag ska använda, så just nu står akvariet öppet utan lock eller täckglas. Tanken är att jag ska ha täckglas senare men har inte fått hem allt till detta än, så min fundering är om jag vågar ha akvariet stå utan täckglas tills dess och i så fall hur stor skillnad ska det vara mellan vattennivå och akvariets topp? Är främst orolig för ifall fiskarna hoppar ut.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Beror på fiskart...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Det är en mal, tetror och bågciklider. Tänker att den största risken är om ciklidhonan råkar hoppa ut när hanen jagar henne
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Jag har ett öppet akvarium men det har lister runt om och fisken hoppar oftast ut just vid kanten så jag har klarat mig bra, har bara haft en Garra Rufa (som är en extremt bra hoppare som klättrar uppför vattenfall i det vilda) och en platy men de sista åren har inte en denda fisk hoppat ur. I ett annat akvarium har jag glastetra och där var jag tvungen att täcka karet för nattetid så hoppade dem hej vilt och hittade nån varje vecka på golvet.

        Du kan ju sänka vattennivån typ 10 cm och hoppas att ingen hoppar ur!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...