Filterfundering till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robinschough
    • July 2005
    • 62

    Filterfundering till akvarium

    Hej!
    Jag går i planerna till att utvidga min filtrering till akvariet.
    Just nu så har jag ett akvarium på 2500 liter med 2 filterkammare i akvariet som är fyllda med filtervadd. Det fungerar bra men det tar inte bort dom fina partiklarna i vattnet.
    Så min fundering nu är:
    Vilket alternativ skulle ni välja?
    Ett fluval FX6?
    Fluval FX6 - Kraftfullt ytterfilter. FX6 är ett akvariefilter med SMART PUMP-teknologi för optimal prestanda. Sömlösa vattenbyten och större filtermedia kapacitet. Automatisk start, läckagefritt underhåll. Inbyggd vattenbyt-funktion.


    Eller skulle ni köra ett flödesfilter till damm?

    Paket med flödesfilter, pump och slang från Oase.

    För och nackdelar på båda?
    Jag kommer ha filtret stå ovanför akvariet om det spelar någon roll.
    Hoppas ni har någon input så jag kan beställa snart.
    Mvh Robin

  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Oj Ja du fluvalen låter som det enkla alternativet men det går inte att ha det ovanför akvariet... Flödesfiltret har ju en stor kapacitet men blir väl svårt med vikten när det är fullt med vatten och skötsel och att det måste kanske stå innanför akvariumet för läckagerisken?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Robinschough
      • July 2005
      • 62

      #3
      Jaha, så fluvalfiltret går inte att ha ovanför?

      Kommentar

      • Robinschough
        • July 2005
        • 62

        #4
        Jag kan nämligen ha filtren ovanför akvariet då akvariet är i betong så vikten är inga problem.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ok, ja då passar det väl perfekt att ställa ett flödesfilter där låter det som
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #6
            Om du kör med filtervadd bör du inte ha några partiklar i vattnet, finare än så blir det inte.
            Vad har du för pumpar samt hur stora kammare för filter?

            Med ett så stort kar skulle jag testa att bygga en större vägg med grov filtermatta i akvariet, sen köra stora streamerpumpar genom en skiva av plexi eller liknande.
            Testade för många år sedan det med en turbelle streamer 6015 1800l/h på 3.5w typ en boll med ett fäste samt runt utblås som man trär igenom ett hål man gör i plexit resten av väggen eller en sidovägg består av grov filtermatta. Tyst och problemfritt samt billig i drift, allt i akvariet inget som kan läcka.

            Många gör det här med back to nature slim bakgrunder fast av någon anledning så sätter alla stora cirkulationspumpar som drar mycket ström men flyttar inte så mycket vatten. man ska ju bara flytta vatten från en sida av väggen till den andra dvs. det behövs inget tryck i pumpen.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av Henrik_A
              man ska ju bara flytta vatten från en sida av väggen till den andra dvs. det behövs inget tryck i pumpen.
              Hade en gång en oändlig diskussion om detta med en gammal akvarieräv som ansåg att det skulle vara en stark pump till akvariet som vi pratade om och det hade ett filter bakom en bakgrunden och den skulle vara stark så den orkade dra vatten igenom allt filtermaterial och jag försökte förklara att genom ett sånt filter så kan man inte forcera vattnet genom materialet eftersom det är öppet upptill och att man kan använda en pump med högt flöde men den behöver inte vara stark... men han gav sig aldrig

              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...