Bullrigt Eheim Pickup-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalakukko
    • September 2020
    • 7

    Bullrigt Eheim Pickup-filter

    Jag har nyss satt igång mitt första akvarium, 54l (finns en tråd under "mitt första akvarium"). Jag köpte nyss ett Eheim Pickup 45 för att ersätta filtret jag fick med (också en Eheim Pickup av vad jag tror är en lite äldre modell) eftersom det tog så stor plats och jag ändå behövde köpa filterkudde och sugproppar.

    Mitt nya filter brummar jättemycket, Det gamla lät nästan ingenting i jämförelse och då var det ändå kanske fyra gånger så stort. Vibrationerna känns i hela bordet, typ som ett gammalt kylskåp. Kanske uppförstorar bordet också ljudet. När man vrider om skoveln för hand så slår ett av de tre skovelhjulen mot plasten i huset, första minutrarna den var på så smattrade den som plast mot plast men det ljudet är borta nu, nu återstår bara brummandet.

    Jag gick till butiken jag köpt den i men när vi testade där så kändes det som att det inte lät någonting (även fast man kunde känna vibrationerna i akvarieglaset). Det andra filtret i samma modell som de hade där hade samma grej med att propellern slog i huset. Vi konstaterade att det andra filtret nog skulle ha låtit likadant om jag bytt ut det. Jag fick erbjudandet om att byta eller lämna tillbaka men eftersom det kändes som att det inte lät någonting i butiken så tänkte jag att jag ändå skulle göra ett nytt försök men orkade bara fem minuter innan jag stängde av filtret.

    Jag filade försiktigt bort en halv millimeter så att propellern inte ska slå i men det låter fortfarande likadant. Även fast plasten inte slår i så måste väl det tyda på en obalans som kan skapa vibrationer?

    Jag kollade lite på vad folk gett för betyg på Amazon och vissa skrev att det var ljudlöst, andra att det bullrar. Är det skiftande kvalité på dem? Känns som att ifall mitt var ett måndagsexemplar så var den andra de hade i butiken nog också det.

    Vet någon om det finns något man kan göra? Annars kommer jag nog att lämna tillbaka filtret ändå.

    Har någon dessutom tips på vad man kan ha som improviserat filtermaterial i det gamla filtret? Nu står mitt akvarium utan filter. Jag körde på akvariegrus av bränd lera ett tag innan jag köpte den här lilla bullermaskinen men det letar sig ner i motorn, Funderar på att fulla en strumpa med det istället ifall inte någon har en bättre ide på något jag har hemma eller kan hitta på ICA. Invändigt är den 7x7x7 cm.
    Senast redigerad av Kalakukko; 25 September 2020, 23:40.
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Precis sådär uppförde sig mitt Juwel innerfilter. Det blev en helt outhärdlig resonans och det hjälpte inte att byta pumphuvud. I butiken var det tyst men hemma fylldes hela bostaden av ett brummande ljud.
    Skulle det inte fungera med vanlig filtervadd i din gamla pump? Eller letar det sig också in i motorn? Eller ett skumfilter till en annan pump som du kan klippa till? Kan inte komma på något annars som finns hemma. Kökssvampar möjligen men jag är rädd för dem även om jag inte alls vet om de innehåller något skadligt.
    Jag gillar luftdrivna svampfilter, såna du fick tips om i den andra tråden jag svarade i. Visst, de surrar lite, även min Eheimpump som ska vara en av de tystare gör det. Väljer man en enklare pump blir det inte alls dyrt, något i stil med din bullerpump.
    Det var inte mycket till tips jag kunde bidra med, tyvärr, hoppas någon annan har något mer.

    Kommentar

    • Kalakukko
      • September 2020
      • 7

      #3
      Tack MIL,
      Vi har inte riktigt något annat som surrar hemma och ingen trafik utanför så det blir väldigt tydligt. Då kör jag nog hellre på det gamla Eheim-filtret trots att det är så stort, det är ca 1 liter i volym och det är en ganska stor del av ett 54l akvarium. Jag tror att jag fyller den med disksvampar nu och ser till att köpa filtervadd i veckan eller svamp ifall jag hittar en som passar.

      Vet någon vad mitt gamla Eheim-filter kan heta eller vad filtersvampen man ska ha till kan heta? Eheim verkar köra med lite mer långsmala filter nu, den här ser ut att vilja ha en kub på ca 7x7x7cm (med ett hål i mitten för pelaren). Yttermåtten är 16.5x10x7.5
      https://imgur.com/7q7zBj6
      Senast redigerad av Kalakukko; 26 September 2020, 09:36.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Du har ett eheim pickup 60, hette 2008 förut. 7×7×7= 3,43dl minus hålet i mitten så ungefär 2dl filtermatta! https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...terpatron-2-st
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Förresten tycker du och Mil att min eheim 200 luftpump och filter låter illa? https://m.youtube.com/watch?v=qp1m0OgBHzE
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • MIL

            • August 2019
            • 86

            #6
            Jag kan inte avgöra det, kan inte höra så mycket på filmen faktiskt. Är det din poäng eller är det jag som inte fattar? Hur skulle den låta illa menar du? Jag har också en Eheim 200 och den låter lite mer än jag hoppades med den är ändå OK. Ljudnivån i förhållande till hur mycket den pumpar är bra. Jag driver fem små filter plus en artemiakläckare och pumpen har ändå mer att ge.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Jag menade att den är väldigt tyst, jag har haft nån marina och nån från Bauhaus innan jag köpte eheim och jag blev förvånad hur tyst den är för dem andra lät väldigt mycket.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • MIL

                • August 2019
                • 86

                #8
                Ja då hörde jag ju rätt, ingenting alltså. Så tyst tycker jag inte min är faktiskt. Undrar om det är pumparna som skiljer sig åt eller om det är vi som uppfattar det olika.

                Kommentar

                Arbetssätt...