Gammalt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westinjimmy
    • November 2013
    • 20

    Gammalt akvarium.

    Hej. Jag har fått ett 450Liters aluminium rams akvarium av ett dödsbo. Jag tror det har stått tomt i några år i vardagsrummet i lägenheten. Silikonet är mjukt överallt. Skulle ni ha våga använt det eller skulle ni silikona om?
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Skulle absolut våga använda det. Men hade först ställt det på tidningspapper och lämpligt ställe för att kolla så det verkligen håller tätt.

    Kommentar

    • Westinjimmy
      • November 2013
      • 20

      #3
      Nu har jag fyllt på vatten och kollat så lysramp och doppvärmare fungerar. Tyvärr fanns inget filter med. Hur länge tros det att karet ska stå såhär för att jag ska kunna "besluta" att det är tätt? Vad rekommenderar ni för innerfilter till ett sådant kar

      Kommentar

      • Lusainn
        • September 2020
        • 1

        #4
        Om det inte hade varit tätt så hade du märkt det ganska omedelbart, visst en vecka kanske om man vill vara riktigt säker.

        Kommentar

        • Westinjimmy
          • November 2013
          • 20

          #5
          Okej. Nu har det stått i 6timmar och det har inte minskat nått i det, och det är torrt på aluställningen och på golvet runt, så jag tror inte det är någon fara. Har ni någon idé om hur jag kan göra rent glaset på ett bra vis från gammal smuts och alger? Ursäkta alla frågor, jag är bara lite osäker. Jag har aldrig haft ett sånt stort akvarium förut

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Låt det stå några dagar med vatten. Då hinner du bli helt säker på att det inte läcker, samt att smutsen kanske hinner luckra upp sig så att du bara kan gnugga bort det med en tvättsvamp.

            Kommentar

            • Westinjimmy
              • November 2013
              • 20

              #7
              Okej. Vad rekommenderar ni för innerfilter? Ska vara Malawi i karet tror jag.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Det dyrare alternativet är eheim XL med 7dl filtermedia https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...52-innerfilter
                (i efterhand läste jag om eheim XL och där står det att på den här modellen måste köpa sugkopparna separat om man inte vill hänga den på kanten med skenorna, och skenorna vet jag skapar vibtrationer deluxe eftrsom det är hårdplast direkt mot glaset!! Så fruktansvårt dåligt att men inte får med sugkoppar till filtret för 1200:- Asså det är ju sjukt!)

                Det billigare som är enligt mig ett mer prisvärt filter är aquael turbo 1500 med 1,2L filtermedia https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00-innerfilter

                Aqua nova avråder jag från att köpa, mycket högt skramlande ljud och dålig kvalité https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...filter-1800-lh
                Senast redigerad av åheim; 24 September 2020, 22:36.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Westinjimmy
                  • November 2013
                  • 20

                  #9
                  Okej tack för ett bra svar. Jag funderar på detta? https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00-innerfilter
                  Vad tros om detta?

                  Kommentar

                  • Westinjimmy
                    • November 2013
                    • 20

                    #10
                    Nu har det stått 24timmar utan läckage, allt är torrt under och runt ikring karet samt att nivån ligger lika som igår

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av Westinjimmy
                      Okej tack för ett bra svar. Jag funderar på detta? https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00-innerfilter
                      Vad tros om detta?
                      Har bara deras på 1000L och tycker det är det bästa filtret så jag skulle köra på den på 2000!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Westinjimmy
                        • November 2013
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim

                        Har bara deras på 1000L och tycker det är det bästa filtret så jag skulle köra på den på 2000!
                        Okej, då ska jag köpa det
                        Senast redigerad av Westinjimmy; 25 September 2020, 17:24.

                        Kommentar

                        • Westinjimmy
                          • November 2013
                          • 20

                          #13
                          Nu har karet stått i 4 dagar med vatten i och det är helt tort under akvariumet och på aluställningen men endå har det minskat 1cm i akvariumet. Jag har ingen lysramp på och karet är utan täcklock. Finns det ett läckage fast det inte syns eller är det avdunstning som är? Tacksam för svar! Mvh Jimmy Westin

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Har du låg luftfuktighet och/eller kallare i rummet och varmt i akvariet så kan det avdunsta en del.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Westinjimmy
                              • November 2013
                              • 20

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Har du låg luftfuktighet och/eller kallare i rummet och varmt i akvariet så kan det avdunsta en del.
                              Tack för svaret

                              Kommentar

                              Arbetssätt...