CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    CO2 anläggning

    Hej,
    Jag funderar på att skaffa en CO2 anläggning till mitt Rio 350. Dom jag hittat verkar dyra framför alt om man måste köpa en ny flaska när den gamla tar slut. Vidare verkar ingen kunna/vilja ang hur länge en flask räcker vid normal drift under tiden akvariet är tänt, 8-10 timmar i mitt fall.
    Vore tacksam för råd i denna fråga. Har hoppas hitta något för 2000-2500:-. Är detta möjligt?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Har precis startat upp ett Rio 350 så jag har inget svar på hur länge den flaska på 2kg som jag har varar. Sen kan det säkert variera en del beroende på olika faktorer som t.ex. hur effektivt man kan lösa upp CO2, belysningstid osv. så någon exakt tid är svår att få fram. Men jag räknar ändå med att 2kg bör räcka kanske tre månader iaf. Kostnad för CO2-kit ca. 1800kr https://perfectaqua.se/co2/kompletta...tallbart-tryck
    samt en flaska på 2kg ca. 900kr, totalt 2 700kr.
    Sen kostar det c. 150kr att byta tom 2kg-flaska mot en fylld hos affärer som säljer utrustning för ölbryggning. Detta är en variant på hur man ev. kan skaffa och driva ett CO2-system.

    Kommentar

    • Göran 46

      • April 2020
      • 62

      #3
      Tack för snart svar. Återkommer senare med mina erfarenheter.

      Kommentar

      Arbetssätt...