Filter sätter igen snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selinje
    • April 2020
    • 6

    Filter sätter igen snabbt

    Vi har ett Juwel Primo 110 vars filter sätter igen snabbt. Jag har satt svamparna enligt instruktionerna förutom att jag nyligen har bytt ut nitraxfiltret mot ett grovt blått.

    Frågan är vad det beror på och vad jag kan göra för att minska på underhållet? Kanske har vi väl mycket fiskar:

    Två molly, två ancistrus, en kampfisk, två endlers guppy, tre vuxna guppy, två halvvuxna, några yngel samt en massa småräkor.

    Där är även en hel del växter. Några Vallisneria, Staurogyne repens, en okänd, spiky moss samt en massa Hornsärv. Staurogyne repens och den okända tappar lite blad men ej hornsärven vad jag kan se.

    Matar huvudsakligen med ca 1/5 kub fryst mysis eller artemia och någon bit grönsak per dag samt två mini algtabletter till natten.

    Det är sonens akvarium och fiskar (fast han är inte gammal nog att sköta det själv) och jag vill helst inte göra mig av med några fiskar utan funderar på om det går att komplettera med mer filtrering istället. Är det en bra lösning och vad för sorts filter fungerar bäst i så fall? Jag har funderat lite på ett externt filter men det är kanske knäppt till ett sånt här akvarium? Jag skulle väl få göra hål i locket i så fall.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ta bort filtervadd och finporiga filtermattor och ersätt med grovporig matta, då kommer du sällan behöva greja med filtret!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ha finfilter i ett annat innerfilter sedan kan du rengöra ofta när du känner för extra krispigt vatten.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • utothne
        • September 2020
        • 1

        #4
        En vän till mig hade två pumpar, ett med grövre filter och ett med ett finare. han sa att det blev mindre jobb med det.

        Kommentar

        • Selinje
          • April 2020
          • 6

          #5
          Tack för svar!! Jag ska testa ett extra innerfilter för den fina filtervadden.

          Där finns ju outnyttjad plats ovanför nuvarande kolfilter och filtervadd så tar man bort dem finns där plats för ett grovt blått till. Funkar det att sätta filter så högt upp? Det kommer ju att täcka insuget i så fall.


          Kommentar

          Arbetssätt...