Timer till doppvärmaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedolentGalaxy9
    • August 2020
    • 18

    Timer till doppvärmaren?

    I natt så pajade min gamla doppvärmare och istället för att helt sluta funka, fick den för sig at koka mina fiskar. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare, och det var tråkigt att se en tredjedel av mina fiskar flyta omkring döda uppe vid ytan. Det var då betydligt varmare än "fingervarmt" när man bakar, så skulle gissa uppemot 45 grader!!

    Som tur var så överlevde ändå de mesta fiskarna.

    När jag googlat runt hur man undivker överhettningsfel med doppvärmare så såg jag en del bra förslag. T.ex. ha två mindre värmare som vardera på egen hand inte kan värma upp akvariumet för mycket. Eller köpa en termostatbrytare som bryter strömmen till doppvärmaren om den blir för hög. Eller använda timer på doppvärmaren.

    Jag funderar på att köpa en doppvärmare och använda en timer till dem, och jag undrar om någon här har gjort så? Typ hur länge låter du den vara igång och av?

    Och om man kör timer, finns det då någon fördel att inte värma akvariumet på natten? Vore inte det mer naturligt för fiskarna?

  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Vild fisk lever i stora vattendrag och då blir tempen mycket stabil mellan dag och natt så håll en jämn temp i karet är mitt tips. Man ska inte köpa billiga doppvärmare för de håller oftast en dålig kvalité. Jag har haft problem med aquael, aquanova men aldrig med eheims doppvärmare. Den senaste jag köpte var eheims nya elektroniska och den är jag mycket nöjd med och den har ingen brytare som knäpper till när den slår av och på, det är också brytaren som brukar fastna och det är då man "kokar" fisken. Doppvårmaren från jbl har funkat bra också.

    Eheim Thermocontrol-e 100 w är en doppvärmare för akvarium med elektronisk termostat som automatiskt stänger av doppvärmaren när önskad temperatur uppnås, vilket även visas av en lampa som indikerar om enheten värmer upp vattnet (röd) eller om rätt temperatur är uppnådd (grön). Ingen kalibrering...
    Senast redigerad av åheim; 13 September 2020, 20:50.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2880

      #3
      Lurigt med överdimensionerad doppvärmare med kapacitet att "koka" fisken. Samtidigt blir livslängden kortare med en termostat som hela tiden slår av/på. Bättre med en med lägre effekt som är i gång under längre tidsintervall samt att risken att värma vattnet till skadliga nivåer är betydligt mindre.

      Kommentar

      • RedolentGalaxy9
        • August 2020
        • 18

        #4
        Tack för svaren. Jag fick en ny doppvärmare av en kompis (tyvärr av märket AquaEl), men jag ska avvakta med den ett tag tror jag. Jag har haft utan värmare i en dag nu, och temperaturen har inte gått ner under 25 grader. Jag ska se hur det är imorgon efter natten, men det kanske inte behövs en värmare om jag inte vill ha varmare än så. Tror dock inte jag vill ha 23 grader för praktbotiorna vill inte ha för kallt (har hört att de kan utveckla vita pricksjukan). I så fall startar jag värmaren på lägsta till att börja med och ser hur mycket varje steg ger.

        Det finns en annan positiv sak i det hela (det överväger kanske inte riktigt alla fiskar som gick bort men), och det är att mina sorgmanteltetror leker nu som galningar. De har lagt rom överallt, och jag testade stoppa en av växterna de la rom på i en liten yngelkorg. Vi ser väl vad som händer imorgon.

        Kommentar

        • RedolentGalaxy9
          • August 2020
          • 18

          #5
          Jag såg nu att min AquaEl värmare har en elektronsik termostat, och ingen bimetallswitch. Borde det inte vara lugnt då? AquaEl verkar för övrigt ha satsat mer på säkrare doppvärmare på senare tid.

          Kommentar

          Arbetssätt...