Tips på bra filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Tips på bra filter

    Skulle vilja skaffa ett annat filter till mitt akvarium som är lättare att underhålla än det jag har nu. Är inne på antingen ett påhängsfilter eller ett svampfilter, eller en kombo av dessa, men man blir ju alldeles virrig av djungeln med info som finns där ute. Är det nån här som skulle kunna komma med förslag på filter till ett 112 liters, och gärna vart man skulle kunna få tag på dessa på nätet.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Vilken typ av fisk har du och ungefär hur många?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Har en mal, två dvärgciklider och ett stim med 12 st glödbandstetror. Funderar på att ev utöka stimmet tetror och/eller lägga till guppy.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ja men det är ju en ganska lätt belastning. Jag har en kombo som är tystgående och mycket lättskött och bra om du får yngel från cikliderna...
        https://www.shrimps.se/sv/luftpump/4...-luftpump.html + https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-qs200a.html

        Sen tycker jag det här är ett av de bästa mest lättskötta innerfilter. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00-innerfilter
        Senast redigerad av åheim; 09 September 2020, 20:24.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Skulle ett utav de alternativen funka för sig eller kombinerar man dem? Skruvar/lirkar man bara loss filterdelen när man ska göra rent den? De innerfilter jag haft tidigare känns som att jag behöver gå en brottningsmatch med för att koppla loss från hållaren med sugproppar ^^
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            Ett av alternativen räcker, lufpump med filter eller innerfilter. Innerfiltret kan du antigen lätt kroka av från hållaren eller så drar du bara av filterpatronen i botten.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Okej, har läst att man ska låta det nya filtret gå några veckor innan man tar bort det gamla, är det typ 3-4 veckor då?
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Jag har gamla inkörda kar så det finns massor med bakterier i sanden så jag vågar byta filter rakt av och aldrig haft problem med det men är karet ganska nystartat så är det nog bra att köra filtrena parallellt ett par veckor.
                Normalt tar det ju ca 1 månad att få igång bakteriekulturen i ett akvarium men när du sätter i ett nytt filter bara så finns ju bakteriekulturen redan i karet och bakterierna bosätter sig ganska fort i det nya filtret.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13126

                  #9
                  Jag gillar speciellt alt,1 alltså luftpump och det där biofiltret...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Aquario
                    • October 2007
                    • 670

                    #10
                    Akvariet har varit igång sedan sent i våras/början på sommaren.
                    Med det första filtret, ska man lägga till något annat filtermedia i de gröna burkarna?
                    112L växt/sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13126

                      #11
                      Ja precis, man lägger lite bioringar i behållarna. Här är också ett schysst svampfilter om man inte vill hålla på med sugkoppar och vill kunna droppa ner det var som helst i karet. https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-380.html
                      Senast redigerad av åheim; 10 September 2020, 17:56.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13126

                        #12
                        Hur har det gått?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...