Placering, solljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredofrans
    • August 2020
    • 3

    Placering, solljus

    Hej!

    Ny här, och ny på akvarier! Håller på att planera mitt första, ett 120 liter sötvatten.

    Hur stort problem är det om akvariet skulle få direkt solljus på sig under ca 1-2h? Inte ett problem nu, men skulle kunna bli det på vintern när solen står lägre. Gardiner är ju ett alternativ, fast helst inte... Bör jag överväga annan placering av akvariet?

    Mvh Fredrik
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Generellt kan man säga att dagljus alltså inte bara solljus kan ställa till det. Konsekvensen blir ofta mer alger än ifall akvariet stod helt befriat från annat ljus än akvariebelysningen, som man kan reglera och anpassa. Dagsljus är lite svårare att styra.. Men någon form av avskärmning kanske går att ordna ifall det blir problem, alt. annan placering.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Vilken tid på dagen skulle akvariet få solljus på sig? Är det på morgon eller kväll när ljuset är svagare så bör en timme eller två inte vara något problem. Det kan också vara värt att tänka på att fiskarna visar upp sina bästa färger under naturligt ljus, så det kan vara värt lite alger för av den anledningen.

      Kommentar

      • fredofrans
        • August 2020
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av Tyko
        Vilken tid på dagen skulle akvariet få solljus på sig? Är det på morgon eller kväll när ljuset är svagare så bör en timme eller två inte vara något problem. Det kan också vara värt att tänka på att fiskarna visar upp sina bästa färger under naturligt ljus, så det kan vara värt lite alger för av den anledningen.
        Det skulle krävas att solen står riktigt lågt, precis över trädtopparna, för att den skulle nå in till där akvariet är tänkt att stå. Med andra ord de 1-2 timmarna närmast före solnedgången. Kanske det inte är så farligt då?

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Då borde det vara lugnt. Kan hända att du får lite "green spot algae" just där ljuset träffar, men det bör vara värt det för att få se fiskarna när de är som vackrast.

          Kommentar

          • fredofrans
            • August 2020
            • 3

            #6
            Ok. Då provar jag nog med den placeringen jag tänkt mig. Tack för era svar!

            Kommentar

            Arbetssätt...