Filterhörna!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Filterhörna!?

    Hej!
    Jag har funderingar på att göra en filter hörna och undrar om min idé skulle funka!?

    Jag tänkte göra en filter hörna av slimline fast med botten. så botten på boxen hamnar en 15 cm ovanför botten på akvariet o sen ha insug i botten istället för på sidan.
    I botten tänkte jag lägga en filtermatta o sen fylla på med biobollar eller granulat o sen avsluta med filtermatta o lägga pumpen högst upp och koppla slang till utblås.
    skulle det fungera tror ni? I sådanana fall vilket powerhead hade varit lämpligt tänkte då främst på capicitet? Bra märken?
    akvariet är på 576l och det ska va malawi eller Tanganyika i det. Tänkte mig en filtervolym på mellan 15-20l ungefär.
    Obs det ska kompletteras med streamer på motsatt sida. Mvh Peo

  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Hej Peo! Det du tänkt funkar i princip som en filtermodul som tex Back to nature tillverkar fast den ser ut som en sten/klippa. Jag tänker att det inte ser så bra ut med en fyrkantig låda? Det ser ju väldigt onaturligt ut och den måste vara ganska stor om du ska få plats med 15L filtermaterial. Jag snickrade ihop ett liknande med insug i botten för många år sen men det såg inte bra ut så jag tog bort den efter några dagar.
    Vad har du för filtrering idag?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Hej! Tack för svaret.
      Jag har ingen filtrering i det karet ännu för det är ny inköpt och tommt! och jag är i planerings fasen! Det är ett akvastabil move 576 l. Har ett 240l juwelkar också o där är det juwels standard filtrering funkar väl sådär tycker jag. Det jag väljer mellan är bygga eget antingen i filter modul eller som jag beskrev innan. Det andra är ju ett ytterfilter och har då tittat på eheim pro 3 xl1200. Är lite rädd för läckage o strul med ytterfilterna men samtidigt vill jag ha så bra filtrering som möjligt i kombination med ett estetiskt intryck utan massa synliga grejer i akvariet. Hade i såna fall tänkt att dölja min filterhörna med btn moduler men det kanske inte bli så snyggt!? Det är kanske bättre o använda sig av btn filter modul istället? Men jag är inte så nöjd med de lösningarna jag sett på nätet. Tycker de har för dålig biologisk filtrering o att mycket utrymme blir dö yta eller inte används på ett optimalt sett. Svårt det här när man ska få ihop det estetiska med det tekniska

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        En snygg och stilren lösning tycker jag är när baksidan är svartmålad med acrylfärg och sen limmar man fast en glasskiva som är svartmålad med silikon på ena kortsidan sen klämmer man in en svart filtermatta och pump och doppvärmare bakom och om man vill kan man lägga dit en filterpåse med biomedia också.
        Senast redigerad av åheim; 17 August 2020, 20:46.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Ja det lät ju ganska snyggt dock hade jag nog helst sluppit limma dit mer glas i akvariet. Det är precis nytt och jag har tummen mitt i handen haha. Men tack för idén lutar åt en btn 3d bakrund med antingen ytterfilter eller filter bakom!

          Kommentar

          Arbetssätt...