Aquael VersaMax Mini

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    Aquael VersaMax Mini

    Hej
    Installerade allt i akvariet för 1v sen och då hade jag normal flöde i rätt kammare i pumpen.
    Nu 1v senare så rinner det vatten i både vänster och höger kammare. Det ska inte rinna ur från höger kammare, nån som vet vad som är fel? Lyfter jag på filtret blir det normalt flöde men trycker jag ner den så beter den sig så igen. Är det för att filtret är för skitigt så vattnet inte kan sippra igenom tillräckligt snabbt ?

    om jag nu vill rengöra filtret, måste jag göra det tillsammans med ett vattenbyte då man sköljer det i samma vatten eller går det bra att skölja filtret under kranvatten?

  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja precis det är dax att krama ur filtrena, det rinner ut i andra kammaren för att förhindra att filtret svämmar över. Ta gärna lite vatten från akvariet och rengör i, orkar du inte så krama ur dem försiktigt under kranen.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Just ja jag såg att du hade filtervadden så det kanske räcker att rengöra den! Tips är sen att ta bort den ersätta den med filtermatta.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jazen
        • April 2020
        • 47

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Ja precis det är dax att krama ur filtrena, det rinner ut i andra kammaren för att förhindra att filtret svämmar över. Ta gärna lite vatten från akvariet och rengör i, orkar du inte så krama ur dem försiktigt under kranen.
        Stort tack ska du ha, lite det jag misstänkte. Har funderat på att byta ut det vita filtret (tror det är kolfilter? ) med kermasika ringar.

        Kommentar

        • Jazen
          • April 2020
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Just ja jag såg att du hade filtervadden så det kanske räcker att rengöra den! Tips är sen att ta bort den ersätta den med filtermatta.
          Jag har nån slags alg gegga på typ allt i karet, den är väldigt slime aktig och det sätter igen det vita filtret. vad är detta? Normalt för ett nytt kar? Dom i butiken sa att det kan va cellusa? och det lägger sig med tiden

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Det låter som cyanobakterier/alger och den känneteckas av sin illgröna färg och luktar ganska starkt och den lägger sin löst på botten och växter. Har aldrig hört nån som har en riktig lösning hur man blir av med dem eller varför de uppstår men det brukar ge sig med tiden. Sug bort dem med hävertslangen vid vattenbyten.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Jazen
              • April 2020
              • 47

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Det låter som cyanobakterier/alger och den känneteckas av sin illgröna färg och luktar ganska starkt och den lägger sin löst på botten och växter. Har aldrig hört nån som har en riktig lösning hur man blir av med dem eller varför de uppstår men det brukar ge sig med tiden. Sug bort dem med hävertslangen vid vattenbyten.
              Tack för all hjälp

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Självklart, Lycka till
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Jazen
                  • April 2020
                  • 47

                  #9
                  En sista fundering kring filtret.
                  Jag har beställt en ny påhängsfilter som kommer i veckan.
                  Om jag nu bara ska byta pump rakt av, är det bara installera den, fylla på med lite akvarievatten och sedan starta?
                  Behöver man introducera det gamla filtret i den nya en stund eller kan man bara köra med nya grejor?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Är ju alltid bra att föra över gammal media till nya, vad är det nya för filter?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Jazen
                      • April 2020
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Är ju alltid bra att föra över gammal media till nya, vad är det nya för filter?
                      Så egentligen kan jag föra över den gamla vita filtret med den nya ett tag då?
                      Ska bli en AquaClear 20 Powerfilter, känns lite mer gedigen och lite bättre filtermedia än bara 1 svamp och en vit kolfilter

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Ja ok det filtret har jag haft och då kan du lägga den gamla filtersvampen högst upp på nya filtermaterialet.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Jazen
                          • April 2020
                          • 47

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Ja ok det filtret har jag haft och då kan du lägga den gamla filtersvampen högst upp på nya filtermaterialet.
                          Tack och bock

                          Kommentar

                          Arbetssätt...