Filter till 600 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oledolyckan
    • July 2020
    • 1

    Filter till 600 liter

    Jag har precis köpt ett begagnat akvarium som är under uppstart och behöver tips på filteruppsättning!

    Karet är på 600 liter med måtten 200*60*50 (BDH) och är idag utrustat med ett Fluval FX5 ytterfilter samt ett gammalt Fluval 4 plus innerfilter. Ytterfiltret fungerar bra, men innerfiltret låter alldeles för mycket så det har jag tänkt att byta ut, men frågan är då vilken uppsättning av teknik som blir bäst!

    Det är tänkt att befolkas av en segelfenspleco (nu ca 15 cm), 6 vuxna praktbotior, en handfull mindre ancistrus, 10 Sterbai pansarmalar och 20 leoparddanios. Framöver kanske det även får flytta in någon mer mal och lite stimfisk. Det står i vardagsrummet så det är även mycket viktigt att det blir tyst!

    För det första är frågan om jag behöver ett innerfilter, eller om det räcker med ytterfiltret? Ett alternativ skulle då kunna vara att istället komplettera med en streamer för att få till ett bra flöde i karet. Eller borde jag ha både och? Jag har försökt läsa mig till vad som blir bäst men det är en djungel...

    Är det någon som har några bra tips på uppsättning och teknik? Hur har ni löst det? Tips mottages tacksamt!



Arbetssätt...