Frågor om pumppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jpst1975
    • August 2020
    • 4

    Frågor om pumppar

    Hej
    Har några frågor ångande pumpar
    Jag har två akvarium med sköldpaddor det de lever i vatten. Därför har jag vattenpumpar för att rena vattnet inte luft sätta det. jag har problem med är
    1 mina pumpar går sönder efter ca 2-3 år det slutar att snurrar helt enkel. Är det normalt? Om inte hur vad missar att göra rent. För sig har jag fattat att det går att plocka isär den så att man får själva bladen i handen men inte rikligt fatta varför?
    2 vilken typ av pump skulle ni använda? Utvändig, invändig eller slump. Det de gör i vatten är att göra sina behov där med hamnar hel del i gruset. I ena akvarium är det ca 15cm vatten och den andra är 30cm
    3 har inga med pumpar men jag har funderingar på att bygga med akrylskiva en land del är det bara att en eller måste man tänka på något?

    Med vänlig hälsning

    Martin

  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Vad är det för längd och bredd på karen? När det gäller pumpar så det man behöver göra rent är impeller/propeller och hålet den sitter i, där kan det byggas upp smuts som till slut bromsar impellern från att snurra.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • jpst1975
      • August 2020
      • 4

      #3
      De står på vandra var den som står på botten är ca 50cm från golvet och den övre är det ca 170cm från golvet
      Den som står i botten är 120*45*45 och den andra är 100*60*60

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Jag skulle kanske bygga nåt eget filter av en plastlåda som fick stå på ett par tegelstenar inuti akvariet och en pump bredvid som pumpar upp i lådan (fylld med filtermaterial) och ut genom ett hål i botten.

        Aquael maxi kani är ju annars ett ytterfilter som lämpar sig till akvarium med låg vattennivå eftersom man kan lägga pumphuvudet på botten.
        https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...50-ytterfilter

        Enklaste lösningen och som är liksom plug an play är att lägga en aquael turbo 1000 på botten, ett bra filter.
        https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00-innerfilter
        Senast redigerad av åheim; 09 August 2020, 17:35.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • jpst1975
          • August 2020
          • 4

          #5
          jag varför bi min lokala akvarium handlare i går och frågade lite.
          han tyckte att jag skulle ha en "vanlig" utterfilter till den övre. för att han menade att Aquael är så liten filter volym. för han hemma troligen förångaren till Aquael maxi. och den har bara 9l i den . Men Aquael maxi är betydlig större

          men jag har lite frågor
          1 Som det ända skinande mellan Aquael maxi 350 och Aquael maxi 500 är filter volymen så är väl bättre att att satsa på 500 för man strävar efter så stor filter volym?
          2 är det någon som har testa Aquael maxi? i så fall nyfiken på omdöme om den.
          3 hur mycket mer utrymme behöver man över filter för att få in slangar och kunna sköta den?
          4 spelar det roll om pumpen sitter vid filtret eller i akvarium om man sätter den på insugsslangen?
          5 om jag tar en "vanlig" utterfilter till den övre akvarium kommer jag får problem med att få i gång det för att vatten nivån i den är till hälften av akvarium på tanken på luftbubblan i röret upp till kanten?

          Kommentar

          Arbetssätt...