Nystartad 30L burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    Nystartad 30L burk

    Hej

    har satt ihop en 30L burk som ska husera en kampfisk om nån vecka,håller på kör in burken.

    jag har satt filter utblåset så den strålar mot glaset då jag läst att kampfiskar vill ha stilla vatten. Sedan har jag ställt ner pumphastigheten till lägsta.

    efter en dag tycker jag vattnet blivit grumligare, vanligt? Doppvärmaren är inställd på 27C.
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    #2

    Kommentar

    • Jazen
      • April 2020
      • 47

      #3

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #4
        Har du tvättat gruset och stenarna noga?
        Jag hade också sånna stenar i mitt 260l i början men plocka ur dom efter råd av zoobutik. Enligt dom va det mycket kalk i den stenen.

        Kommentar

        • Jazen
          • April 2020
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av 237
          Har du tvättat gruset och stenarna noga?
          Jag hade också sånna stenar i mitt 260l i början men plocka ur dom efter råd av zoobutik. Enligt dom va det mycket kalk i den stenen.
          Ne de ända jag tvättade va roten i kokande vatten. Men om man säger såhär, är det skadligt för fisken? Kommer det att bli bättre med tiden då man gör vattenbyten?

          om man nu väljer att byta stenar medför det att man måste byta vatten och återigen skjuta på introduktionen 1vecka antar jag?

          Kommentar

          • 237
            • July 2019
            • 79

            #6
            Kampfisken kommer nog inte bry sig. Det är pH och kh som höjs med kalksten.
            Det kommer säkert bli bättre med tiden och du behöver inte vänta längre om du bara byter stenarna.
            Alt om du starta upp det igår så kan du ju göra ett vattenbyte nu och sätta lite mer fart på pumpen innan fisken ska i.
            svårt att säga om det är stenen eller gruset som dammar när du inte har tvättat gruset.

            Kommentar

            • Jazen
              • April 2020
              • 47

              #7
              Ursprungligen postat av 237
              Kampfisken kommer nog inte bry sig. Det är pH och kh som höjs med kalksten.
              Det kommer säkert bli bättre med tiden och du behöver inte vänta längre om du bara byter stenarna.
              Alt om du starta upp det igår så kan du ju göra ett vattenbyte nu och sätta lite mer fart på pumpen innan fisken ska i.
              svårt att säga om det är stenen eller gruset som dammar när du inte har tvättat gruset.
              Förstår, jag ska dra upp pumpen så det blir mer flöde. Stenarna kalkade rätt mkt i butiken men jag sköljde av dom under kranvatten innan. Jag ger det några dagar, gör ett 40% vatten byte o sen så får jag se vad pH kh blir. pH ska väl ligga runt 7 om jag inte minns fel?

              ang fart på pumpen, har en caro 300 tror jag den heter, hur vet man vilken flödeshastighet som är bäst för 30l kar med max 4-5 fiskar i?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Halloj, fixa gärna lite Riccia fluitans som kan flyta på ytan för kampfisken uppskattar flytäxter som skydd och det dämpar ljuset https://godhemszoo.se/produkt/riccia-fluitans/
                (nedsänkt är den svår men som flytande är den lätt att hålla)

                YT https://www.youtube.com/watch?v=AF6Sai49izE
                Vad hade du tänkt mer för fisk exakt?
                Senast redigerad av åheim; 06 August 2020, 10:14.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Jazen
                  • April 2020
                  • 47

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Halloj, fixa gärna lite Riccia fluitans som kan flyta på ytan för kampfisken uppskattar flytäxter som skydd och det dämpar ljuset https://godhemszoo.se/produkt/riccia-fluitans/
                  (nedsänkt är den svår men som flytande är den lätt att hålla)

                  YT https://www.youtube.com/watch?v=AF6Sai49izE
                  Vad hade du tänkt mer för fisk exakt?
                  Ah har tänkt åka till Bromma fiskebutik o köpa lite flytande växter med. Jag har kollat endel och nån algätare som t.ex corydoras och sedan 4-5 tetror

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ok, nån tetra kan kanske funka med den mycket aggressiva kampfisken för den brukar lämna tetror ifred. Corydoras äter inte alger och dem bör hållas minst 6st tillsammans och 30L är för litet för det om man vill fiskarna bästa. Urvalet av passande fisk är mycket begränsat till ett så pass litet akvarium tyvärr
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Jazen
                      • April 2020
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ok, nån tetra kan kanske funka med den mycket aggressiva kampfisken för den brukar lämna tetror ifred. Corydoras äter inte alger och dem bör hållas minst 6st tillsammans och 30L är för litet för det om man vill fiskarna bästa. Urvalet av passande fisk är mycket begränsat till ett så pass litet akvarium tyvärr
                      Jag har sett på flera områden där tetror ska funka med kampfiskar hyggligt. Jag skrev fel fisk, jag menade ottocynclis, några st i en 30l bör funka och dom hjälper till lite med alger

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2887

                        #12
                        Ett krux med sådana vita stenar förutom att dom innehåller mycket kalk så är det att dom inte är vita speciellt länge.

                        Kommentar

                        • Jazen
                          • April 2020
                          • 47

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Ett krux med sådana vita stenar förutom att dom innehåller mycket kalk så är det att dom inte är vita speciellt länge.
                          Ne jag funderar starkt på börja om med ny inredning

                          Kommentar

                          Arbetssätt...