Vart ska jag rikta utflöde från pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ManneSaint
    • August 2020
    • 5

    Vart ska jag rikta utflöde från pump?

    Helt ny i fiskarnas värld...har köpt en Juwel Rio 180 LED med Bioflow M pump som innehåller alla filter och sitter förmonterad i akvariumet. Pumpen sitter i hörnan av akvariet och har ett munstycke man stoppar in i pumpen som är vinklad. Ska denna riktas neråt - uppåt - mot glaset - mot mitten? Hittar inget i beskrivningen..
    Ska det komma syrebubblor eller räcker strömmen för att syresätta vattnet (kommer inga bubblor).
    Har småfiskar Neontetra o en sort till som jag inte minns namnet på.
    Tacksam för svar...
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    #2
    Ursprungligen postat av ManneSaint
    Helt ny i fiskarnas värld...har köpt en Juwel Rio 180 LED med Bioflow M pump som innehåller alla filter och sitter förmonterad i akvariumet. Pumpen sitter i hörnan av akvariet och har ett munstycke man stoppar in i pumpen som är vinklad. Ska denna riktas neråt - uppåt - mot glaset - mot mitten? Hittar inget i beskrivningen..
    Ska det komma syrebubblor eller räcker strömmen för att syresätta vattnet (kommer inga bubblor).
    Har småfiskar Neontetra o en sort till som jag inte minns namnet på.
    Tacksam för svar...
    Du vill rikta det så att du får.en bra ytrörelse som i sin tur syresätter vattnet. Beroende på vad du har i karet så kan det vinklas olika mycket upp mot vattenytan.

    Kommentar

    • ManneSaint
      • August 2020
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Selafiel

      Du vill rikta det så att du får.en bra ytrörelse som i sin tur syresätter vattnet. Beroende på vad du har i karet så kan det vinklas olika mycket upp mot vattenytan.
      Om jag förstår dig rätt, ska jag rikta den snett uppåt mot mitten? Då får jag ett nytt problem då i mitten av akvariet är där ett stopp som sträcker sig från en långsida till den andre. På utloppet från pumpen är där en 45 graders böjning om det gör det tydligare. Sen undrar jag igen om man ska kunna se syret. I vissa akvarium ser man ju syret men på mitt kan man inte se syret komma från pumpen.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        ... se bara till att få ytrörelse sen spelar det inte världens roll vart du riktar det!

        Syret ser du inte och använder man diffuser som ger bubblor så är det bara luftbubblor och inte syre, men du får effektiv syresättning av att rikta utblåset lite uppåt bara!
        Senast redigerad av åheim; 01 August 2020, 21:02.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ManneSaint
          • August 2020
          • 5

          #5
          Okej, tack för hjälpen.. Jag ska prova imorgon när jag tänder till fiskarna igen.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2881

            #6
            Är mittstaget under vattenytan som du antyder ("stopp i mitten"?) så är det för mycket vatten i karet. Se markering på klisterlapp på insida gaveln av max-min nivå.

            Kommentar

            • ManneSaint
              • August 2020
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Är mittstaget under vattenytan som du antyder ("stopp i mitten"?) så är det för mycket vatten i karet. Se markering på klisterlapp på insida gaveln av max-min nivå.
              Det kan stämma - jag fyllde på med sand fast sparade undan något. Senare fyllde jag på med vatten till märkeringen och sen någon dag senare så skulle jag plantera växter och la i mer sand. Såklart då höjdes vattennivån något - ska genast tömma på lite vatten. Tack för hjälpen...

              Kommentar

              • ManneSaint
                • August 2020
                • 5

                #8
                Ja nu rör det sig bättre

                Kommentar

                Arbetssätt...