Förslag på åtgärd för att få bättre "rengöring" på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jbrejcha
    • July 2020
    • 4

    Förslag på åtgärd för att få bättre "rengöring" på botten?

    Hej!
    Har haft ett 700 liters akvarium nu i två år och börjar tröttna på att det vi den bortre ända samlas skit i gruset. Blir som en matta....
    (kör slamsugning ca varannan vecka , men det byggs upp blixtsnabbt)
    Har ett externt filter där vattnet kommer in på motsatta sidan och utsuget är på skitiga sidan.
    Här även en flowpump som skapar lite strömt vattnet i samma riktning.

    Min tanke just nu är att öka vattenfiltreringen genom att lägga till ett externt filter till. För att öka genomströmningen,rengöringen och förhoppningsvis minska området där skiten stannar 20x40cm.
    Efter att skummat igenom forumet så finns även en tanke på att kanske pröva med bottenfiltrering där... Men då blir det till att byta ut gruset till något med större diameter.

    Så min fråga till forumet är om det finns andra bra idéer som jag kan anamma?
    Eller är jag inne på fel bana med ökad filtrering....

    H/Jörgen
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det är svårt att få bort skit/detrit som samlas eftersom det är i oupplöst form och kan inte nå något filter och ska man lösa det genom cirkulation så måste man ha ett jädra drag som i ett saltvatten...
    Pansarmalar brukar kunna hålla rent på botten eftersom dem ständigt bökar i sanden och rör upp sediment. En annan grej är att se över matningen om man kanske matar för mycket? Själv håller jag på att försöka bygga upp en jordbotten av av restprodukterna på botten, så som det är med våran matjord och jag är en bit på väg i ena akvariet, ska filma och lägga upp sen tänkte jag
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • jbrejcha
      • July 2020
      • 4

      #3
      Köpt på 7 pansarmalar men dom gör mest rent på alla hårda ytor. Jag och namn på fiskar ... Har inget bra minne för sånt. Är ca 15 st mellan stora (exkl malarna) 5-13cm stora. Ger dom 2 kryddmått granulat på morgonen.
      Maten äts upp på några få minuter!

      Ska nog gå vidare med ett filter till och se om jag kan få ett bättre vattenflöde. Tänkt köpa en "filterlåda" där pumpen är extern och använda en av mina DC pumpar som jag köpt på mig till Salt akvariet. Tänkte att vattenflödet kan ökas med en kraftig pump, jämfört med dom inbyggda.

      Hälsningar Jörgen

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #4
        Går det inte att rikta flowpumpen så att den ”blåser” skiten mot insuget?

        Kommentar

        • jbrejcha
          • July 2020
          • 4

          #5
          Det är detta som jag tycker är knäppt.
          Har flyttat insuget så att den är i princip bredvid skiten (typ 10cm) men ingen skillnad. Ungefär som skiten är för "tungt".
          Därför är min tanke att utöka kapaciteten dvs större genomströmning av vatten i filtrena (när nya kommit) så skiten stannar där den är tänkt att vara (filtrena).

          Hälsningar Jörgen

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Menar du att du ska koppla in en extra pump på slangen till ytterfiltret?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • jbrejcha
              • July 2020
              • 4

              #7
              Tanken är att sätta in ett filter till där man har en extern pump . Den externa pumpen har ett större flöde än dom som finns i dom som har inbyggda pumpar. Så setupen blir 2 x ytterfilter totalt. Är det nya filtret med externa pumpen effektiv så kanske jag kopplar bort den gamla ytterfiltret...

              Kommentar

              Arbetssätt...